Oglasno onesnaževanje

Že pred časom smo na naših straneh pisali o Veliki nagradni igri podjetij Založba Mladinska knjiga in Reader’s Digest,  zdaj pa je precej oseben komentar te oglaševalske komedije za Večerovo prilogo Bombon prispeval tudi novinar Primorskih novic, Tino Mamić.

Iz kolumne »Čokoladni preliv« Večerove torkove priloge Bombon

Vsak človek ima pravico, da samostojno razpolaga s svojim denarjem in svojim časom. Zato ima tudi pravico, da ne posluša vsakega reklamnega oglasa. Preprosto izklopi radijski sprejemnik ali televizor. A poštni nabiralnik nima gumba za izklop. Zato je nabiralnik vir posebnega onesnaženja. Če govorimo o onesnaženosti s hrupom in svetlobo, lahko govorimo tudi o onesnaženosti z oglasi.

Nedavno – in precej let kasneje kot na zahodu – je tudi naša pošta uvedla rumeno nalepko, s katero lahko lastnik nabiralnika prepreči, da bi mu vsiljivi trgovci pošiljali stotine svojih reklamnih brošur. (Mimogrede, z ženo sva se za nalepko odločila, ko sva ugotovila, da skoraj nikoli ne kupiva izdelka iz oglasa, medtem ko v voziček naloživa marsikaj, česar brez obiska trgovine sploh ne bi kupila). Pošta Slovenije nalepko prodaja za 42 centov. Če nočeš oglasov, moraš to pravico plačati. To je logika državne agencije za pošto, ki izdaja nalepke. Človek pa bi pričakoval, da država v duhu trajnostnega razvoja natisne brezplačno nalepko in tako prepreči povsem nekoristno porabo papirja. Namesto da bi ekološko obdavčili tisk brezplačnih oglasov, ki polnijo smetnjake, zahtevajo od ekološko ozaveščenih ljudi, da za svojo ozaveščenost plačajo. Zato so se nekateri znašli nalepko lahko namreč najdeš na internetu in si jo natisneš sam. A tudi te nalepke ne preprečijo vdora vsem. Nalepka namreč ne velja za brezplačne časnike, ki so vpisani v razvid medijev. Veliko oglasne pošte pa je tudi naslovljene kot običajna pošta, z imenom in priimkom naslovnika.

Običajno taka reklamna pisma vržem v smeti ali celo telefoniram in pojasnim, da ne želim prejemati tovrstnih pošiljk. Običajno so trgovci razumevajoči in se včasih celo opravičijo. Vsekakor pa mi oglasov ne pošiljajo več. A nekaterim tega ni mogoče dopovedati. Najbolj vztrajno je podjetje Reader’s Digest Mladinske knjige. Samo v zadnjem tednu sva z mojo drago domov dobila kar štiri njihova pisma. Čeprav gre za svetovno znano blagovno znamko in največjo slovensko založbo, si pomaga s pritlehno oglaševalsko metodo. Pri zvezi potrošnikov so zanje uporabili izraz “izredno agresiven in celo škodljiv način nagovarjanja”. Gre namreč za etično sporno zavajajoče oglaševanje. Na ovojnicah navajajo, da gre za “osebno in zaupno” zadevo, za “neprenosljivi dokument”, za “uvrstitev v finalno žrebanje”, “uradno obvestilo”, “nacionalni izbor velike nagrade”, “obvestilo o dobavi avtomobila”. Že na ovojnico zapišejo tudi “Čestitamo! Priročna digitalna kamera za vas brezplačno!” ali “Gospod Tino Mamić, osvojili ste avtomobil Toyota prius!”. Seveda gre za običajne prijeme trgovcev, ki ti ponujajo nekaj brezplačno, če kupiš kaj njihovega. Zato sem že večkrat protestiral po telefonu, in vsakič so mi obljubili, da bo tega konec. Zanimivo, da v poslanem pismu ni nikjer naveden naslov elektronske pošte, kaj šele telefonska številka. Te lahko dobiš šele z vztrajnim brskanjem po internetu. Če telefoniraš in zahtevaš osebo, ki je podpisana v “osebnem” pismu, je to nemogoče. Po vztrajnem klicanju prideš kvečjemu do navadne uslužbenke, ki ni nič kriva. Prosiš, zahtevaš, protestiraš, a nič ne pomaga. Poštar spet in spet prinaša “izredne” ponudbe.

Čeprav sem pri Mladinski knjigi nakupil že ogromno knjig, pa se njihovih knjigarn zaradi neetičnega prodajanja raje izogibam. Že Svet knjige je slovel kot klub, iz katerega se nisi mogel izpisati, pa čeprav se je vanj vpisal otrok, ki je nasedel telefonskemu prodajalcu. Seveda je bilo vse legalno; saj veste, kako: napisano na kratko in v drobnem tisku. Z vsiljivostjo Reader’s Digesta pa je Mladinska knjiga prestopila vse meje dobrega okusa in se spustila na raven televizijske prodaje čudežnih napitkov za hujšanje.

Tino Mamić, novinar Primorskih novic

Objavljeno v Bombonu, v torek, 11.9.2012

Vir:  http://www.bonbon.si/default.asp?kaj=1&id=5823866

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s