Korporacija rožnatih trakov (2012)

Rak na dojki je za korporacije in njihove marketinške kampanje postal priročno orodje za doseganje svojih strank. Nešteto moških in žensk hodi, teče, kolesari, pleza in nakupuje za zdravilo proti raku. Vsako leto v imenu raka na dojki zberejo milijone dolarjev. Toda kam gre ves ta denar in kaj zares doseže?

Pink Ribbons, Inc. (Korporacija rožnatih trakov) je kanadski dokumentarni film v režiji Lee Pool, ki prikazuje kruto realnost raka na dojki, ki so ga strokovnjaki za marketing označili za »sanjski namen« in ga je za talca vzela bleščeča, rožnata zgodba o uspehu.

Film temelji na istoimenski knjigi iz leta 2006 »Pink Ribbons, Inc: Breast Cancer and the Politics of Philanthropy« (Korporacija rožnatih trakov: Rak na dojki in politike filantropije) avtorice Samanthe King, sicer profesorice kineziologije in študij o zdravju na univerzi Queens v Kanadi.

Film dokumentira kako nekatera podjetja uporabljajo simbol rožnatega traku kot marketinško orodje za povečanje prodaje svojih izdelkov, medtem ko v resnici za sam namen prispevajo zelo malo svojega dobička ali pa uporabljajo taktike t.i. »pinkwashinga«, da izboljšajo javno podobo svojega podjetja, med tem ko še naprej proizvajajo izdelke, ki so lahko tudi karcinogeni. Od  vseh silnih milijonov, ki jih kampanja zbere za raziskave raka na dojki, gre v preventivo in odkrivanje okoljskih razlogov za bolezen, zelo majhen delež.

V filmu je predstavljena tudi avtorica izvirnega traku v podporo žrtvam raka na dojki,  Charlotte Haley, ki je prvi trak v ta namen izdelala pred več kot 20 leti, da bi na ta način apelirala na nacionalni inštitut za rakave bolezni (National Cancer Institute), da bi ta povečal svoj proračun za raziskave na področju preventive. Haleyevi so leta 1992 pristopili predstavniki revije »Self« in kozmetičnega podjetja »Estée Lauder«, da bi pridobili pravice za uporabo njenega traku v svoji akciji osveščanja o raku na dojki, vendar jih je, ker ni želela sodelovati pri komercialni akciji, zavrnila. Podjetje je tako iz pravnih razlogov zgolj spremenilo bravo traku v rožnato, ki se je na »fokusnih« skupinah izkazala za najbolj »žensko« med barvami.

Ženske, v zadnji, četrti fazi bolezni prav tako čutijo, da je njihova bolezen izkoriščana s strani marketinške industrije. Kot pravi ena od bolnic, kampanja uči živeti, medtem ko se same učijo umreti. Avtorica knjige Samantha King temu prvi »tiranija vedrosti«. »Nekoč smo protestirali, zdaj za zdravilo tečemo«, pa pravi socialna kritičarka Barbara Ehrenreich, ki kritično spregovori o svoji izkušnji prebolevanja bolezni in soočenja s »tiranijo vedrosti«, ki obkroža kampanjo rožnatega traku in o kateri je leta 2009 napisala zelo zanimiv knjigo z naslovom »Smile Or Die: How Positive Thinking Fooled America and the World« (Bodi vesel ali umri) (ameriški naslov knjige je »Bright-sided: How the Relentless Promotion of Positive Thinking Has Undermined America«).

Rožnati trakovi pod pretvezo filantropije, ki gre z roko v roki s promocijo znamk in izdelkov, obsedajo našo kulturo in nam dajejo udobno zagotovilo, da smo uspešno vključeni in angažirani v bitko proti tej zahrbtni bolezni. Toda kampanja pači resničnost in dejstva o raku na dojki – vsako leto je z rakom na dojki diagnosticiranih več žensk (pred 40 leti je za rakom na dojki zbolela vsaka 22 ženska, danes že vsaka 8), vendar se navkljub silnemu tehnološkemu in medicinskemu razvoju, še vedno soočajo z enakim brutalnim procesom zdravljenja, kot so ga bile deležne ženske pred štiridesetimi leti.

K vabljivosti rožnatega traku za korporacije prispeva dejstvo, da so ženske najbolj vplivna marketinška skupina, ki kupi okoli 80% vseh potrošnih dobrin in v družini opravi večino večjih nakupnih odločitev. Torej kdo profitira iz naslova kampanje rožnatega traku – človekoljuben namen ali podjetja? In kaj, če podjetja, ki na ta način služijo, pravzaprav celo prispevajo k problemu?

Napotila
http://firstrunfeatures.com/pinkribbonsinc/
http://www.nfb.ca/playlist/pink_ribbons_inc/

One comment

  1. Pingback: Nevarni načini kako oglasi vidijo ženske | Oglaševanje na tehtnici

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s