Vse ostalo je “kr neki”

Iz kolumne Okolje in družba

Pred časom sem bila na obisku pri svojem nečaku. Ko sva se pogovarjala, sem opazila njegov telefon. Nov, bleščeč, z zaslonom na dotik, milijonom funkcij in navodili za uporabo, debelejšimi od SSKJ. Začela sem se igrati z aplikacijami na telefonu, pa je to opazil moj nečak in zamahnil z roko: “Moj telefon gledaš? Ah, ta je kr neki – vsi imajo že boljše!” Od kod, mislite, so vaši otroci dobili idejo, da je le najnovejši telefon dovolj dober in da so vsi drugi “kr neki”? Sami se tega niso domislili. Tudi večina staršev otrok ne vzgaja na tak način. Propaganda izkorišča dejstvo, da so možgani naših najmlajših še posebno plastični, odprti za novo, nepokvarjeni in nekritični. Otroci se hitro popolnoma navdušijo za nove stvari, in kar je za oglaševalca še boljše – potrošnik, ki ga pridobiš že v mladih letih, bo še dolga desetletja kupoval pri tebi. Podjetja torej odkrivajo novo tržno nišo v otrocih in zato vedno bolj agresivno oglašujejo z reklamami, namenjenimi prav njim. Medijska raziskava je pokazala, da je do 17. leta starosti otrok izpostavljen 350.000 TV-oglasom. Tako agresivno oglaševanje ima precejšnje posledice pri nakupovalnih navadah mladih. Čas, ko uporabljajo nov osebni računalnik, se je v enem desetletju zmanjšal s šestih na zgolj dve leti. Obdobje, v katerem zamenjamo mobilni telefon, znaša danes v Evropi že manj kot dve leti. Danes mladi računalnikov in mobilnih telefonov ne menjajo več zato, ker jim ne bi več dobro služili, temveč ker si želijo imeti najnovejši, najmodernejši aparat in si na ta način pridobiti spoštovanje vrstnikov. Seveda, če pa je vse drugo “kr neki” in “kr neki” ne želi biti nihče! Poleg posledic za denarnice mladih oziroma predvsem denarnice njihovih staršev se tako brezglavo potrošništvo seveda pozna tudi kje drugje. Naj navedem le dva primera. Nujna sestavina pri izdelavi elektronskih naprav, kot so računalniki in telefoni, je kovina tantal, ki zaradi vedno večje potrošnje dosega zelo visoke cene. Glede na poročilo Združenih narodov velik del teh naprav, predvsem proizvedenih na Kitajskem, vsebuje tantal iz Konga. Zaradi visokih cen je boj za nadzor nad rudniki tantala v Kongu eden od pomembnih razlogov za vojno na tem območju. Gre za najbolj krvavi konflikt po drugi svetovni vojni, ki je do sedaj zahteval že nad pet milijonov življenj. Tudi v Sloveniji čutimo posledice naraščajoče potrošnje. Količina elektronskih odpadkov zelo hitro narašča. Slovenci odvržemo že 30 tisoč ton takih odpadkov na leto. Kar tri četrtine teh odpadkov, ki so zaradi vsebnosti težkih kovin nevarni zdravju, konča v zabojnikih za mešane odpadke ali celo v naravi. In da odgovorim na vprašanje iz začetka – se spomnite reklam za najnovejši telefon izpred nekaj mesecev? Ob slikah najmodernejših telefonov je pisalo: “Vse ostalo je KR NEKI.”

PETRA MATOS

Objavljeno v Večeru, ponedeljek, 8.10.2012

Vir: http://www.vecer.com/clanekoko2012100805834768

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s