Roza pranje možganov

V Sloveniji smo oktobra medijsko nekoliko bolj izpostavljeni roza barvi, roza pentljam, statističnim podatkom o raku dojk in številnim informacijam o preprečevanju ter zgodnjem odkrivanju bolezni, sicer pa tako imenovani rožnati oktober obstaja že od leta 1985. Izbrana barva in mesec simbolizirata vidnejša prizadevanja za boljšo preventivo in ozdravitev od najpogostejšega malignega obolenja žensk v razvitem svetu. Vsakoletni simbolni pomen meseca pa je za 87.000 žensk v EU in okoli 400 žensk v Sloveniji brezpredmeten, ker te ženske bodisi niso pravočasno zaznale bolezni bodisi niso bile deležne učinkovitega in hitrega zdravljenja ali pa se jih je sreča preprosto izognila in so umrle. Med temi sta tudi do dva odstotka moških, ki jih rak dojk v njihovem okolju stigmatizira dvakrat. Prvič zato, ker imajo bolezen, o kateri še vedno govorimo z nelagodjem, in drugič zato, ker gre za žensko kronično bolezen na ali v fetišiziranem delu telesa. V tujini roza pentljo uporablja na stotine podjetij, zlasti iz farmacevtske, kozmetične, prehranske in modne industrije. Roza pentlja se pojavlja na izdelkih od poštnih znamk, mleka, jogurtov, juh, čajev, žitnih kosmičev, zelenjave z roza pentljo na embalaži, sladkarij, pasje hrane in izdelkov za nego živali, kozarcev za alkohol, toaletnega papirja, papirnatih robčkov, zobne paste, ličil, tekstilnih in usnjenih izdelkov, igrač, športne opreme, pisarniških potrebščin, moškega hobi programa, gospodinjskih aparatov in drugih gospodinjskih potrebščin, vzmetnic, avtomobilov, mobilnih telefonov, USB-ključev, digitalnih kamer, prenosnih računalnikov, ipodov, letal in letalskih prigrizkov ter hitre hrane nasploh, božičnih in novoletnih okraskov do skrajno bizarnih in neokusnih izdelkov, kot so na les pritrjene plastične dojke na baterije, ki poskakujejo in igrajo glasbo, ali pa limuzine z napisi o boju proti raku dojk za nočne izhode žensk. Ne imeti in ne prodajati izdelkov z roza pentljo v oktobru pomeni biti brezbrižen do raka dojk. Tako mišljenje seveda zgreši enega od ključnih principov socialnega marketinga, in to je, da mora namen dobrodelnosti ustrezati izdelku, ki ga oglašuje, in da mora biti marketing usmerjen h koristi družbe, ne pa k interesom kapitala. Kako lahko roza zapakirana konzervirana hrana in hitra hrana pripomorejo k ozaveščanju o pomenu zdrave prehrane nasploh ali še zlasti pri raku dojk? Kako naj barvanje talnih oznak na parkiriščih restavracij za hitro hrano pomaga ozaveščati? Zaradi takih psiholoških zlorab potrošnikov in trivializacije raka dojk vse več neprofitnih organizacij že več kot desetletje opozarja, da moramo biti kritični in pazljivi pri roza akcijah ter brati droben roza tisk pod oglasi. Roza izdelki namreč redčijo vpliv resnih dobrodelnih akcij, saj odvajajo premalo denarja za namen, ki ga oglašujejo, včasih pa ga sploh ne, poleg tega pa lahko oglašujejo tudi izdelke, ki so zdravju škodljivi. Socialni marketing v zdravstvu namreč označuje različne oblike trženja: od marketinga na področju promocije zdravja in preventive, ki ga izvajajo državne institucije ali nevladne organizacije, do komercialnega trženja izdelkov in storitev. Ker socialni marketing vse bolj uporablja vprašljive strategije tržnega marketinga, da bi pomagal izboljšati kvaliteto življenja in zdravje ljudi, se pojavi dilema, če namen socialnega marketinga res ustreza izdelku ali storitvi, ki ju oglašuje. Socialni marketing v zdravstvu deluje v prid zdravju le, če poskuša izboljšati zdravje na primer z opozarjanjem na slabe navade (kajenje, alkohol, premalo gibanja, spolne bolezni, preventiva proti raku, diabetesu, visokemu pritisku), če z opozarjanjem poskuša preprečevati poškodbe (vožnja brez varnostnega pasu ali pod vplivom alkohola, skakanje v nizko vodo, gospodinjske poškodbe in poškodbe otrok), če opozarja na varovanje okolja ali ko poskuša ljudi pritegniti na krvodajalske akcije, darovanje plazme, če ozavešča o darovanju organov po smrti. Pri raku dojk principi socialnega marketinga omogočajo nagovor številnih posameznikov skozi filme, ki promovirajo ozaveščanje o raku dojk, reklame o raku dojk, kulturno specifične televizijske programe, marketinško literaturo, spletne izobraževalne informacije o zdravju, organizirane dogodke, ki jih prirejajo bolnišnice, neprofitne organizacije, v tujini pa tudi cerkev in lokalne skupnosti. Kadar socialni marketing tako uporabljamo, obstaja verjetnost, da bo populariziral pozitivne ideje, spreminjal odnose med ljudmi in okrepil posameznike, da bodo spremenili svoje navade. V Evropi so preventivne akcije, družbena in zdravstvena podpora v centru pozornosti mnogih organizacij, ki se borijo proti raku dojk. Aktivnosti večinoma potekajo na dan zdravih dojk (15. oktobra), ko pripravljajo različne dogodke. Roza pranje možganov pa v nasprotju s tem označuje marketing podjetij, ki se ob sponzoriranju v dobrodelne namene deklarirajo kot vodilna v boju proti raku dojk, medtem ko promovirajo izdelke, ki lahko celo dvigujejo število obolelih. S tem ko podjetje povezuje svoje ime z dobrodelnostjo, se pravzaprav oglašuje in si tako povečuje zaslužek. Zato ima marketinška logika zelo rada rak dojk. Toda ne pozabimo: rak dojk je bolezen in ne bi smeli dovoliti, da je marketinška priložnost. Marketinškim podjetjem je v svoje lovke uspelo ujeti tudi nekatere zdravnike, kljub temu da etični kodeks tovrstna dejanja prepoveduje. Odlična prodaja mitologij raka v farmacevtski, živilski, kozmetični, športni in modni industriji je naplavila vsakršne izdelke in storitve, ki z zdravjem nimajo nobene povezave, nekateri pa mu bolj škodijo ali služijo le povečevanju potrošništva.

DR. MOJCA RAMŠAK

Objavljeno v Večeru, v četrtek, 25.10.2012

Vir: http://www.vecer.com/clanekpog2012102505842339

Napotila
Kampanje za boj proti raku v Sloveniji (PDF) (Dalija Hadler)
Korporacija rožnatih trakov (2012)

One comment

  1. Pingback: Nevarni načini kako oglasi vidijo ženske | Oglaševanje na tehtnici

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s