Dovoljene le znanstveno utemeljene trditve

Na embalaži živil in v oglasnih sporočilih je dovoljenih le 222 zdravstvenih trditev, ki jih je na podlagi znanstvene ocene odobrila Evropska komisija

Izdelkov, ki se kitijo z znanstveno neutemeljeno zdravstveno trditvijo oziroma s trditvami, že dobra dva tedna ne bi smelo biti več na trgovskih policah. Sredi decembra se je namreč končalo šestmesečno prehodno obdobje, v katerem so morali proizvajalci živil ustrezno popraviti takšna sporočila. V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so prepričani, da je bil narejen velik korak naprej pri zaščiti potrošnikov pred zavajajočimi trženjskimi prijemi, kar znanstveno nepodprte zdravstvene trditve zagotovo so.

Po aktualni uredbi o zdravstvenih trditvah na živilih je od 14. decembra 2012 na embalažah pa tudi v vseh drugih sporočilih, vključno z oglasnimi, na živilih in prehranskih dopolnilih dovoljenih le 222 zdravstvenih trditev, ki jih je na podlagi znanstvene ocene Evropske agencije za varno hrano (EFSA) odobrila Evropska komisija. Po oceni EFSA kar 80 odstotkov predlaganih trditev, ki so jih doslej proizvajalci uporabljali na embalažah svojih izdelkov in v drugih sporočilih, ni bilo znanstveno utemeljenih.

Zavajanje potrošnikov

“Probiotiki zvišujejo imunski sistem”, “za dobro zdravje”, “povečana energija” in podobni napisi so nekatere splošne zdravstvene trditve, ki jih lahko preberemo na številnih živilih, vendar po oceni Evropske agencije za varno hrano EFSA niso znanstveno utemeljene. “Trditve so torej zavajajoče, ker učinek živila na zdravje ni takšen, kot potrošniki pričakujejo na podlagi zapisanega. Do sedaj so omenjene navedbe in trditve o ugodnih učinkih živil prepričevale potrošnike, da so taka živila boljša, in jih napeljevala k nakupu. Takšen način promoviranja in prodaje živil je že dalj časa pravi hit prehrambne industrije in trgovcev, zaradi domnevno ‘dodane vrednosti’ pa so izdelki tudi dražji,” poudarja Marjana Peterman iz Zveze potrošnikov Slovenije. “Rezultati raziskave, ki so jo leta 2005 opravili sodelavci BEUC, krovne evropske potrošniške organizacije, kažejo, da potrošniki trditvam večinoma verjamejo. Kar tri četrtine anketiranih potrošnikov namreč meni, da so učinki na zdravje in počutje, ki so predstavljeni v oglasih, čista resnica. ”

Pozorni še naprej

V ZPS želijo in pričakujejo, da bodo ustrezne inšpekcijske službe bedele nad izvajanjem zakonodaje, tako da neutemeljene in zavajajoče trditve na živilih in v vseh drugih sporočilih ne bodo več zavajale potrošnikov. Seveda pa se delo za potrošniške organizacije na tej točki ne zaključi. “Pozorni moramo biti na izdelke z neustreznim prehranskim profilom, na primer z visoko vsebnostjo maščob, soli ali sladkorja (sladkarije, sladke pijače, slani prigrizki), da se na podlagi dodanih vitaminov ali mineralov ne bodo ‘kitili’ z nazivom zdravega živila. Potrošniške organizacije se zato v okviru BEUC zavzemamo za oblikovanje profilov hranil na evropski ravni, kar bi tovrstno manipuliranje onemogočilo,” dodajajo v Zvezi potrošnikov Slovenije.

Zdr

Objavljeno v Večeru, v ponedeljek, 31. decembra 2012

Vir: http://www.vecer.com/clanekzdr2012123105867763

Napotila
http://www.veskajjes.si/
http://www.zps.si/

Advertisements

One comment

  1. Pingback: Prevare zavedenih potrošnikov | Oglaševanje na tehtnici

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s