Pok medijskega balona. In zaposleni tega ne vidijo?

Kriza v medijih. Nov val prekinitev pogodb na Pop TV, večinoma honorarnim sodelavcem, pretresi tudi v Adrii media

Delo na največji komercialni televiziji Pop TV, ki je v lasti Pro Plusa, bo z novim letom izgubilo približno 25 novinarjev. To bodo ustvarjalci vsebin oziroma novinarji, ki pripravljajo vsebine za spletne podportale strani 24ur.com, Moskisvet.com, Zadovoljna.si, Bibaleze.si in druge, pa tudi nekateri novinarji osrednje paradne informativne oddaje 24 ur. Voditelji osrednje oddaje, Petra Kerčmar, Jani Muhič, Darja Zgonc in Edi Pucer, bodo prevzeli še vodenje večerne informativne oddaje, dosedanja voditelja slednje pa se vračata v novinarske vrste. Gre za neuradne informacije, saj v podjetju ne želijo razkriti, s koliko sodelavci bodo prekinili sodelovanje, pojasnili so le, da so to pogodbeni so­delavci. To je že drugi val odpuščanj v tej medijski hiši. V maju je brez dela ostalo približno sto novinarjev in drugih programskih sodelavcev. Gotovo so te informacije skrb zbuja­joče za ves medijski trg, saj je Pop TV zadnja leta veljal za vodilnega igralca na oglaševalskem trgu (Agencija za varstvo konkurence je celo ocenila, da so ta prevladujoči položaj zlorabili), a naj bi se tudi soočal s padcem prihod­kov, posebno od oglaševanja. Ti trendi naj bi se nadaljevali.

Oglaševalski trg prepolovljen

V službi za odnose z javnostmi Pro plusa so povedali zgolj to, da “v času priprave proračuna za leto 2014 v pod­jetju Pro Plus glede na poslovne cilje ter makroekonomnske razmere pri­haja do kadrovskih usklajevanj. S temi ukrepi sledimo glavnemu cilju družbe – to je uspešno poslovanje tudi v priho­dnje.” Hkrati je včeraj v javnost pricur­ljala še vest o odpuščanju novinarjev v podjetju Adria media, ki izdaja tablo­idni reviji Nova in Lea pa Story, Co­smopolitan, Playboy in druge. Pred časom naj bi bile delo izgubile neka­tere urednice revij in novinarke, tisti, ki ostajajo, pa naj bi se bili primorani odpovedati redni zaposlitvi, prevze­ti status samostojnega podjetnika in delati za bistveno nižje honorarje, je poročal Požareport. “Mislim, da je sti­gmatizacija statusa svobodnega novinarja napaka,” pravi direktor in edini lastnik Adrie media Tomaž Drozg, “menjava statusov je nekaj samou­mevnega in nič slabega, saj gre le za menjavo pogodbene oblike, pri kateri lahko ti novinarji delajo še za druge”. Da tak status v primerjavi z redno za­poslenimi ne prinaša nikakršnih so­cialnih pravic in v pomembni meri pravne varnosti, ni omenil. Poudaril pa je, da gospodarstvo preprosto ne dopušča več tega, da bi bili “določe­ni ljudje, ne glede na kvaliteto svoje­ga dela, na enem delovnem mestu do smrti. Težava velikih medijskih hiš je, da s svetimi kravami ne znajo razčisti­ti. Mi nismo ena izmed teh,” je rekel. Dejstvo je, da so spremembe v obeh omenjenih medijskih hišah posledica krize na oglaševalskem trgu, od kate­rega so najbolj odvisni mediji tudi v Sloveniji.

Predsednica uprave Inštituta za raziskovanje trga in medijev Mediana Janja Božič Marolt je za Večer povze­la izsledke raziskave, ki so jo nedavno izvedli; ob primerjavi javno dostopnih podatkov o prihodkih medijev iz ogla­ševanja na Hrvaškem, v Srbiji in Slove­niji so ugotovili, da se je oglasni trg v medijih bistveno skrčil, pri čemer so najbolj na udaru tiskani mediji, kjer se je oglasni trg razpolovil. “Tuji pa tudi domači vlagatelji kljub temu priča­kujejo ustvarjanje dobička in za ceno ohranjanja tega zmanjšujejo stroške;’ je dodala Božič Maroltova.

Tiskane medije čaka največ dela

A ne samo reorganizacija in krčenje števila zaposlenih, Božič Maroltova opozarja, da se bodo morale medijske hiše novim trendom v oglaševanju vsekakor prilagoditi s prestrukturi­ranjem, večjim izkoriščanjem digi­talnih platform ter odločnim umikom od klasičnega načina oglaševanja. Re­šitev vidi v sodelovanju z bralci in hkrati oglaševalci. Tiskani mediji imajo zagotovo največ dela pred sabo, saj se način konzumiranja novic spre­minja, poudarja tudi Barbara Krajnc, direktorica Slovenske oglaševalske zbornice.

“Mediji, ki bodo več vlagali v razvoj kadra in novih platform, bodo manj čutili ta udar, saj bodo oglaševalcem lahko ponudili več možnosti kam vlo­žiti sredstva za trženje. Dobra ponudba je še vedno našla kupca, ki bo pripra­vljen plačati pošteno ceno,” je prepri­čana. Drozg zatrjuje, da so zgolj zaradi takega prilagajanja v Adrii media usta­vili padec prihodkov od oglaševanja; od lani na letos so zabeležili le 5,7-od­stotni padec. Njihovi oglaševalski prihodki od digitalnih vsebin znaša­jo 16 odstotkov, to je hkrati 6 odstot­kov vseh njihovih prihodkov. Klasično oglaševanje je umrlo, trdi tudi sam.

Bralci, rešite medije!

Pa je prav, da so se tudi mediji, tako kot druga podjetja, prisiljeni prilagajati neizprosnemu trgu, saj medijske hiše vendarle delujejo v javnem interesu? To bi že zdavnaj moralo biti urejeno z medijsko zakonodajo, pravi docentka na Fakulteti za humanistične študije v Kopru dr. Sandra Bašič Hrvatin. A ker te ni, nikoli je ni bilo in očitno je tudi v prihodnje ne pričakujemo, se medije obravnava kot katerokoli drugo go­spodarsko panogo. In kot banke rešu­jemo z državnim denarjem, medijev ne bo nihče več reševal. Škoda je ne­popravljiva;’ je rekla. Zadružništvo kot rešitev medijev po njenem mnenju ne bo uspelo, saj ne gre samo za vprašanje lastnine, ampak za vprašanje strate­škega odnosa med mediji in njihovimi bralci. Tako bi moralo zadružništvo temeljiti na odnosu med novinarji in bralci. Kajti tudi slednji se morajo za­vedati, da mediji ne morejo preživeti, če jih finančno ne podpirajo. “Medijski balon je počil. In zdi se mi da so zapo­sleni v medijih edini, ki tega ne vidijo,” je sklenila.

Anja Hreščak

Objavljeno v Večeru, v petek, 29.11.2013

Vir: http://www.vecer.com/clanekv_z2013112905979566

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s