Otroci in mladostniki v primežu trženja nezdravih živil

Otroci in mladostniki so zaradi svoje “nevednosti” lahek plen tržnikov. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije je trend naraščanja telesne teže otrok v Sloveniji v primerjavi z drugimi državami med najbolj izrazitimi. Trženje živil nedvomno tudi vpliva na prehranjevalne navade otrok in mladostnikov. Zaradi teh dveh dejstev je napeljevanje otrok k uživanju nezdravih živil nujno potrebno omejiti. Tako nujno, da omejitev takega trženja kar “kliče” po sistemski ureditvi.

Kje so otroci tarča tržnikov?
Praktično povsod. V bližini šol, v šolah, na športnih dogodkih, ko brskajo po spletu, ko gledajo otroške televizijske programe, ko listajo revije za otroke, ko se učijo iz delovnih zvezkov … Ponujanje nezdrave hrane torej še zdaleč ni omejeno zgolj na trgovino. Poglejmo si nekaj konkretnih primerov.

Plakat v neposredni bližini ene od ljubljanskih šol
Ponudniki hitre prehrane v neposredni bližini šol ponujajo otrokom predvsem živila z neustreznim prehranskim profilom, kot so pica, hamburger, hot-dog, krompirček, sladke pijače, ipd. Po informacijah naših članov so ob zadnjih informativnih dnevih pred nekaterimi šolami brezplačno delili celo energijske pijače.

Napis na eni od ljubljanskih osnovnih šol
Ugotavljamo, da nekatere šole sploh ne dovolijo nobenega oglaševanja in trženja, druge pa so za to bolj “odprte”. Veseli smo, da je kampanjo »Za šolo brez oglasov«, ki smo jo začeli pred enim letom, javno podprlo veliko staršev, pa tudi nekatera ministrstva in Inštitut za varovanje zdravja RS (IVZ RS). Omeniti velja, da je v Resoluciji o omejevanju trženja nezdrave hrane in pijač otrokom, ki jo je sprejela Generalna skupščina Svetovne zdravstvene organizacije maja 2010, šolsko okolje definirano kot tisto, ki naj ga države še posebej zaščitijo pred trženjem.

Darila prvošolčkom
Ta darila so dobili prvošolčki prvi šolski dan na eni od ljubljanskih osnovnih šol. Med darili sta celo dve reklamni brošuri za prehranska dopolnila.

Oglaševanje v učnem gradivu
To je nekaj primerov trženja konkretnih živil v učnih gradivih, pa čeprav ni dvoma, da je ta živila mogoče ponazoriti tudi drugače, na primer v risani obliki.

Oglaševanje v otroških in mladinskih revijah
O trženju živil v otroških in mladinskih revijah smo v naši reviji že obširno pisali (VIP 9/2012). Spomnimo naj, da smo v revijah za otroke našli oglase za sladke pijače, lizike, paštete, salame, sladoled, prehranska dopolnila, ipd.

Oglaševanje v otroških in mladinskih televizijskih oddajah
Nekaj časa smo predvsem ob koncu tedna spremljali televizijske oddaje, namenjene otrokom, in v njih preverjali oglase za živila. Ni jih bilo težko najti. V sporočilih običajno nastopajo razigrani otroci, ki v prijetnem (družinskem) okolju z veseljem delijo in uživajo oglaševano živilo. Oglaševalci v oglasih pogosto ne vabijo zgolj k uživanju konkretnega živila, ampak skušajo tudi na druge, bolj prefinjene načine doseči, da bo živilo otrokom všeč: vabijo k nagradni igri, zbirateljstvu posameznih predmetov, zabavi, ne nazadnje v oglasu prikazujejo “popolno” otroštvo, veselega in zadovoljnega otroka, obkroženega z veselimi in zadovoljnimi starši.

Športni dogodki
Znano je, da gresta zdrava prehrana in redna telesna dejavnost “z roko v roki”, in zato je toliko bolj nerazumljivo, da športne dogodke in različna srečanja, povezana s telesno dejavnostjo, sponzorirajo tudi ponudniki nezdravih živil. Otroci na tekmah dobivajo brezplačna živila (tudi energijske pijače), pa tudi reklamni material (kemične svinčnike, kapice, majice), opremljen z logotipi ponudnikov živil.

Oglaševanje v svetu računalništva
Pred leti nas je informacija, da v svetu že 15 odstotkov trženja živil za otroke poteka na družbenih omrežjih, kar nekoliko presenetila. Odstotek se nam je zdel morda pretiran. Danes imamo ta »svet« že tukaj. Tudi slovenski otroci se namreč vse pogosteje srečujejo z oglaševanjem nezdravih živil na spletu, tako na spletnih portalih proizvajalcev kot na družbenih omrežjih, kot sta Facebook in Twitter. Nekateri proizvajalci na svojih spletnih mestih vabijo mlade k sodelovanju na nagradnih natečajih, vabijo jih na dogodke, druženja, spodbujajo jih k reševanju različnih miselnih nalog, k poslušanju glasbe, ob tem pa se na zaslonu prikazujejo slike živil.

Stanje kar “kliče” po ukrepanju
Dokler otroke spremlja trženje nezdravih živil v večini njihovih okolij in dokler starši svojim otrokom za zajtrk in malico ponujajo npr. mlečne rezine v prepričanju, da z jim ponujajo zdrav obrok, je nekaj hudo narobe. Posledice so trenutno vidne predvsem v skrb vzbujajočem povečevanju števila debelih otrok, že čez nekaj deset let pa bodo posedali v čakalnicah zdravnikov zaradi resnih posledic neprimernega prehranjevanja v mladosti.

Glede na čas, v katerem živimo, in glede na prevladujoč interes kapitala je nerealno pričakovati, da bodo “nezdrava” živila izginila s polic v trgovinah, pa tudi, da teh živil ne bi več tržili. S tem pa se ne smemo kar tako sprijazniti. Treba se je boriti, in sicer je treba ozaveščati starše in otroke, zahtevati je treba zakonodajno ureditev tega področja, da bi s tem učinkovito omejili trženje živil z neustreznim prehranskim profilom, vsaj tistih, ki so namenjena otrokom.

Na ta problem smo predstavniki ZPS opozorili tudi na strokovnem srečanju “Potencial prehranske politike za reševanje javnozdravstvenega problema debelosti otrok in mladostnikov”, ki je pod okriljem IVZ RS, MZ RS in ZZV Ljubljana potekalo 16. oktobra ob svetovnem dnevu hrane.

Na strokovnem srečanju smo predstavniki ZPS poudarili, da so nujni nekateri ukrepi, s katerimi bi zaščitili otroke in mladostnike pred agresivnim trženjem nezdravih živil in posledično pred nezdravimi prehranjevalnimi navadami. Predlagali smo:

  • da se zakonsko prepove vsakršno trženje v šolskem okolju;
  • da je treba pospešeno izobraževati otroke in mladostnike o pomenu zdravega prehranjevanja, jih tudi obveščati in ozaveščati o načinih trženja živil, pri katerem so tarča oglaševalcev prav oni sami;
  • da je treba sistemsko omejiti trženje živil z neustreznim prehranskim profilom za otroke in mladostnike;
  • da je treba sprejeti kodeks za medije glede trženja živil, namenjenih otrokom;
  • da je treba prepovedati prikazovanje konkretnih živilskih izdelkov v vseh učnih gradivih;
  • da je treba vzpostaviti tvorno sodelovanje z industrijo s ciljem, da bi preoblikovala živila, namenjena otrokom in mladostnikom, v manj sladka, manj slana, manj mastna …

V ZPS si bomo prizadevali, da bodo naši predlogi uvrščeni v Strategijo RS za prehransko in telesno dejavnost. Javna obravnava se bo začela čez približno mesec dni.

So tudi svetle izjeme
Žal je oglaševanje zdravih živil v poplavi oglaševanja nezdravih živil, namenjenih otrokom, videti bolj kot “kapljice v oceanu”. “Kapljice” so predvsem jabolka, paradižniki, suho sadje brez konzervansov, navadni jogurt, sir …

dr. Tanja Pajk Žontar

Vir: http://www.zps.si/hrana-in-pijaca/oznacevanje-zivil/otroci-in-mladostniki-v-primezu-trzenja-nezdravih-zivil-11-12-2013.html?Itemid=413

Več na:
http://issuu.com/ursa_smid/docs/oglasevanje_otroci_2013_tpajk.pptx/3?e=2243644/6069609
http://issuu.com/ursa_smid/docs/oglasevanje_otroci_2013_ivz.pptx/1?e=2243644/6069324

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s