V “trojki” vodi Božiček

Iz Večerovega Dosjeja – Vrhunec nakupovalne mrzlice

Raziskava GFK kaže, da največ ljudi obdari od štiri do devet obdarovancev, za darilo pa odšteje do 20 evrov. Vse bolj se odločamo za izdelavo daril doma in spletne nakupe

Slovenci smo pri obdarovanju čeda­lje bolj racionalni, ugotavlja letošnja raziskava tržnoraziskovalnega podje­tja GFK, v kateri ugotavljajo, kako se obdarujemo, in opazujejo, kako se to skozi leta spreminja. Letos opažajo, da kupujemo manj in bolj premišljeno, a da nam veliko pomeni zadovoljstvo obdarjenca. Zato se vse pogosteje od­ločamo za nakup darilnih bonov, vse več se odločamo tudi za izdelavo daril doma. Pozorni smo, da pri darilih ne presežemo zneska, ki smo ga namenili za darilo. Ker nam vedno več pomeni prihranek časa, se vse pogosteje odlo­čamo za nakup daril preko spleta.

Manj darovalcev, manj denarja

Največ vprašanih bo obdarilo od šti­ri do devet ljudi, kar ostaja enako kot pretekla štiri leta. V zadnjem letu je zrastel odstotek tistih, ki letos ne bodo obdarovali nikogar. Poleg tega se zmanjšuje število obdarovancev, saj se je zmanjšalo število tistih, ki obdaru­jejo več kot deset ljudi.

“Zanimivo je dejstvo, da se pri osebah, ki obdarujejo do največ deset oseb, to bistveno čez leta ne spremi­nja;” ugotavljajo pri GFK. Ne le da se zmanjšuje število obdarovanih, za vsako darilo smo pripravljeni odšte­ti manj denarja. Večina bo letos ku­povala darila v vrednosti do 20 evrov na darilo. “Znesek, namenjen za darilo posamezni osebi, je letos manjši v primerjavi s prejšnjimi leti. Največji porast smo opazili pri nakupu daril, ki stanejo manj kot deset evrov;’ pravijo ustvarjalci raziskave. Manj kot deset evrov bo namreč odštela dobra tretji­na vprašanih. Pri tem se kažejo tudi razlike med spoloma, saj moški v pri­merjavi z ženskami kupujejo nekoli­ko dražja darila. “Skozi leta je mogoče opaziti vedno bolj racionalno obnaša­nje potrošnika, ljudje vse redkeje pre­sežejo načrtovani znesek za darila in ga skrbno načrtujejo.”

Ženske kozmetiko, moški elektroniko

Kaj je letos najbolj “vroča roba”? Po raziskavi sodeč, se na splošno najra­je odločamo za kozmetiko, knjige in igrače. Moški se v večji meri odloča­jo za zabavno elektroniko, ženske pa večinoma za kozmetiko, oblačila, obutev in modne dodatke. Trend kaže tudi, da postajamo vse bolj ustvarjal­ni, saj se skoraj tretjina sodelujočih v raziskavi odloča, da bo darila izdela­la sama.

Pri tem prednjačijo ženske. To bi seveda lahko bilo povezano z ele­mentom varčevanja. A kot kaže, nam veliko pomenita tudi prihranek časa in dejstvo, da želimo podariti nekaj, kar bo osebi prišlo prav. Vse pogoste­je zato posegamo po darilnih bonih in obdarjencu puščamo možnost lastne izbire, kar prav tako kaže na bolj ra­cionalne nakupe pri izbiri darila. Po nakupih se najpogosteje odpravimo

v nakupovalne centre, kaže se tudi porast nakupovanja preko spletnih trgovin, ugotavljajo pri GFK. Če je leta 2007, ko so raziskavo izvedli prvič, nakup preko spleta opravilo dobrih deset odstotkov vseh anketiranih, jih letos o nakupu preko spleta razmišlja že skoraj 40 odstotkov. Večina spletnih kupcev kupuje na slovenskih spletnih straneh. Kaže se tudi trend narašča­nja spletnih nakupov preko tujih sple­tnih strani. To pripisujejo dejstvu, da ljudje vedno bolj zaupajo opravljenim denarnim transakcijam in večjemu konkurenčnemu okolju, ki ga ponuja internet.

Tekma dobrih mož

Tekmo med dobrimi možmi bo tudi letos dobil Božiček. Največ daril bo namreč, po raziskavi sodeč, prinesel ta dobri mož. Na stopničkah bosta na drugem mestu Miklavž in dedek Mraz na tretjem. “Kot kaže, je kljub gospo­darski krizi december uspel ohraniti praznično nakupovalno vzdušje,” skle­nejo v raziskavi GFK, ki so jo opravlja­li na reprezentativnem vzorcu 1020 uporabnikov interneta, starih od 18 do 55 let.

Nasveti ZPS: Pripravite praznični proračun

V Zvezi potrošnikov Slovenije ugotavljajo, da so se nakupovalne navade ljudi zaradi krize spremenile, kupci so preudarnejši in kupujejo to, kar dejansko potrebujejo. Kljub temu pa opozarjajo, da je dobro pripraviti praznični načrt družinskega proračuna, saj je december mesec več izdatkov.

Potrošnikom svetujejo: vnaprej se dogovorite za vrednost daril, darilo izdelajte sami, pripravite srečelov – če se obdaruje zaključena družba, je sre­čelov dober način, kako lahko prihranite, vsak namreč kupi le eno darilo do dogovorjene cene -, oblikujte seznam nakupov, ne kupujte v zadnjem hipu – gneča v trgovinah in dolge čakalne vrste vas bodo po vsej verjetnosti od­vrnile od racionalnega kupovanja in potrpežljivega iskanja najugodnejše cene -, ne pretiravajte pri nakupih hrane in pijače, ne pretiravajte s porabo energije – pri praznični razsvetljavi lahko prihranite s smotrno uporabo, ne pozabite na nočni, cenejši električni tok in dejstvo, daje včasih manj lepše -, ko se odpravite po nakupih, pustite plačilno kartico doma in se opremite z gotovino, na dopust se odpravite po praznikih – cene nastanitev, turističnih aranžmajev in letalskih vozovnic so praviloma najvišje med prazniki. V ZPS še opozarjajo, da je treba preceniti cene.

“Ugodna cena ni vedno res ugodna, sploh pa ni nujno najugodnejša, tr­govska blagovna znamka ne pomeni nujno tudi najbolj ugodne cene v sku­pini istovrstnih izdelkov, kot bi morda pričakovali, cenovni razponi med istovrstnimi izdelki so se zmanjšali, ampak so lahko še vedno zelo veliki, primerjajte cene istovrstnih izdelkov na kilogram, liter, veliko pakiranje ni nujno najcenejše.” (fž)

Alternative so: Centri ponovne uporabe

Zaradi prenasičenosti in neizvirnosti pri kupovanju daril veseli december kot svojo priložnost vidijo tudi v Centrih ponovne uporabe. V velenjskem centru so te dni ponudili popuste na ves darilni program, upajoč, da bodo tako potrošnike prepričali, naj namesto v klasične trgovine zavijejo k njim, “po izdelke, ki imajo dušo”, nadaljuje ustanoviteljica devetih takšnih centrov v Sloveniji dr. Marinka Vovk. “Mnogi ljudje se čisto odveč obremenjujejo s tem, kaj bodo kupili za darilo, v množici izdelkov ne vedo, kaj naj izberejo. Pogosto ugotovijo, da imajo bodoči obdarovanci že vse. Naših izdelkov ni več moč kupiti v trgovskih centrih, zato bodo v očeh obdarovancev še bolj dra­goceni, v denarnicah tistih, ki dajejo, pa bolj zaželeni. Z nakupom v Centrih ponovne uporabe tudi skrbi za izvirnost ni več, saj je verjetnost, da bo obda­rovanec prejel podobno darilo, tako rekoč nična. Obenem pa nakup pomeni še velik plus k varovanju okolja,” je še dodala Vovkova. (rp)

Objavljeno v Večeru, v ponedeljek, 23.12.2013

Jana Juvan

Vir: http://www.vecer.com/clanek_2013122305986943

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s