Resnica o športnih izdelkih

Ko se danes soočita »dobra« znanost in oglaševanje, je »masaker« neizbežen. Kot pokaže lanskoletna posebna BBCjeva pred-olimpijska oddaja »Panorama«, ni nič drugače, če znanosti podvržemo nekatere trditve vse bolj popularnih in vseprisotnih športnih izdelkov. Novinarka Shelley Jofre v oddaji naslovljeni »The Truth About Sports Products«, raziskuje resnico za nekaterimi trditvami v medijih najbolj prisotnih in izpostavljenih športnih izdelkov – energijskih napitkov, športnih čevljev in športne prehrane.

Naučili smo se že živeti (čeprav tega nikoli ne bi smeli imeti za samoumevno) s »pretiravanji in lažmi« oglaševanja, pa vendar nas še vedno preseneti kako malo znanstvene podlage je za nekaterimi trditvami, ki jih lahko vsakodnevno zasledimo na izdelkih, ki jih kupujemo. Pri športnih izdelkih so to običajno trditve o povečani zmogljivosti (v slogu »višje, hitreje, močenje«) našega telesa.

Torej. Je visoka cena športnih čevljev upravičena? Lahko športne pijače res pomagajo pri vzdržljivosti? So proteinski napitki bolj učinkoviti kot običajna hrana? Neodvisna študija (pomeni, da je za razliko od danes vse številčnejših raziskav na področju znanosti, ni financirala nobena od korporacij) »British Medical Journala« (Britanska medicinska revija) in Univerze v Oxfordu, je preverjala znanost za drznimi oglaševalskimi trditvami nekaterih najvidnejših športnih znamk. Raziskavo je na Univerzi Oxford, v »Centru za na dokazih temelječo medicino« (Centre for Evidence-Based Medicine), vodil dr. Carl Heneghan. Skupina je tako preučila 431 različnih trditev v 104 oglasih za športne izdelke in z zaskrbljeno sklenila, da za trditvami primanjkuje dobre, kvalitetne znanosti. Pozvali so k izboljšanju raziskav, ki stojijo za trditvami in za boljšo informiranost potrošnikov.

»Lucozade Sport« je v Veliki Britaniji najbolje prodajana športna pijača, katere oglasi trdijo: »izotonično gorivo, ki vas poganja hitreje, močneje in dlje časa.«

Dr. Heneghan in njegova skupina so zaprosili izdelovalca pijače, farmacevtsko podjetje GlaxoSmithKline (GSK) (od septembra letos je lastnik pijače japonsko podjetje »Suntory«) za podatke, ki bi podprli to trditev, vendar so dobili, kot temu pravijo v znanosti, »data dump« – neselekcionirano »goro« podatkov štiridesetletnega raziskovanja okoli omenjenega napitka, ki vsebuje 176 različnih študij. Po mukotrpnem prebijanju skozi študije, je lahko skupina v tej gori podatkov našla samo tri dovolj relevantne študije, iz katerih je bilo mogoče sklepati naslednje: »kvaliteta dokazov je slaba, učinki pijače so zanemarljivi in nikakor ne zadevajo splošne populacije, ki ta izdelek kupuje. Študije, ki so pokazale na določeno povečano vzdržljivost, kot posledico uživanja pijače, so se nanašale na vzdržljivost elitnih športnikov in za povprečnega potrošnika, ki jim je pijača namenjena, niso relevantne.« (dr. Carl Heneghan)

»GSK« je tudi izdelovalec cele vrste športnih prehranskih dodatkov, ki jih podpirajo in reklamirajo tudi nekateri najvidnejši Britanski športniki. Nekatere od teh dragih dopolnil vsebujejo »aminokisline«, ki jih sicer najdemo v beljakovinah mišičnih vlaken. Podjetje trdi, da te aminokisline »pomagajo vrhunskim športnikom pri hitrejšem okrevanju po intenzivni vadbi.«

Raziskovalci za to trditev niso našli nobenih dokazov: »dokazi tega ne potrjujejo in tudi kvaliteta dokazov nam ne dovoljuje, da bi lahko sklepali, da izdelek kako izboljšuje dejavnost ali okrevanje športnika« (dr. Carl Heneghan). Z zaključkom se strinja tudi strokovnjak za prehrano, profesor Mike Lean iz Univerze v Glasgow: »trg za tovrstne prehranske dodatke je samo še eden modni trend več in precej dragi način, da športnik zaužije malo več »navadnega mleka«.«

V primeru športnih čevljev je skupina raziskovala trditve podjetja »Puma«, da so njihovi čevlji, ki jih podpira in reklamira tudi olimpijski prvak Usain Bolt, oblikovani tako, »da zmanjšujejo možnosti za poškodbe, optimizirajo udobje in maksimizirajo hitrost.«

Tudi v tem primeru skupina znanstvenikov ni mogla najti dokazov, ki bi podprli trditve podjetja. Soočena s sklepom, je »Puma« posledično odklonila posredovati dodatne dokaze za svoje trditve. »Vsaka trditev bi morala biti podprta z dobrim in kvalitetnim dokazom. Ni mogoče razumeti kako lahko na podlagi obstoječih dokazov prideš do trditev, ki jih najdemo v oglasih. Če ni mogoče najti raziskave, ki bi potrjevala trditev, kako lahko potem izjavljajo nekaj takega?« (dr. Carl Heneghan).

Profesor Benno Nigg iz Univerze v Calgaryu v Kanadi, je biomehaniki teka posvetil vse svoje življenje. Dolgo je prevladovalo konvencionalno mišljenje, da sta oblazinjenje in nadzor dve ključni prednosti tekaških čevljev. Vendar se je v zadnjih letih skozi raziskave pokazalo, da je bilo napačno. Podatki ne kažejo nobenih razlik med pogostostjo poškodb glede na različne tipe športnih čevljev. »Najpomembnejši napovedovalci poškodb so razdalja, intenzivnost in podobno…čevlji pridejo pri tem na vrsto kot precej zanemarljiv faktor.« Nasvet profesorja Nigga za tekače je, da enostavno obujejo nekaj, v čemer se počutijo udobno: »če najdete čevelj, v katerem se počutite udobno in v katerem uživate v aktivnosti, je to vse kar potrebujete.«

Na raziskavo so se odzivali tudi proizvajalci športne opreme. Namesto, da podkrepijo svoje »divje« trditve v oglasnih sporočilih, so bili njihovi odgovori v glavnem samo še ena dodatna vaja v »odnosih z javnostmi« (PR). V teh odzivih lahko tako »zdolgočaseno« beremo zgolj ponavljanje ene in iste »melodije« o tem, da podjetja stojijo za svojimi trditvami, ki so povsem v skladu s »temi in temi« zakonskimi predpisi in omejitvami…

Posledično lahko torej pridemo do naslednjega preprostega sklepa ali »modrosti«, kakor pač želite zadevo razumeti: voda je boljša od športnih napitkov, raznolika dieta je boljša od različnih prehranskih dodatkov in namenski dragi športni copati so popolnoma nepotrebni.

Oddajo si lahko ogledate na naslednji povezavi:
http://www.dailymotion.com/video/xsmj6e_panorama-the-truth-about-sports-products-hdtv_auto

Preberi tudi:
https://tehtnica.wordpress.com/2012/07/26/resnica-o-sportnih-napitkih/

Napotila:
http://www.bmj.com/press-releases/2012/07/18/%E2%80%9Cstriking-lack-evidence%E2%80%9D-back-claims-popular-sports-brands
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01l1yxk
http://www.bbc.co.uk/news/health-18863293
http://www.theguardian.com/tv-and-radio/2012/jul/19/panorama-truth-about-sports-products

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s