Propaganda v ameriškem igranem filmu

»Všeč mi je definicija filma po Marshallu McLuhanu, ki film označuje kot »mesto duhov, kjer prebivajo prikazni«. Navsezadnje se banalna predstava o prevari, zavajanju in propagandi razgrinja med temo in svetlobo filma s toliko poezije in natančnosti, da se za »prikaznimi« zelo natančno razkriva njegovo resnično bistvo –, ki je seveda ideologija.«

Ignacio Ramonet, v prvem poglavju knjige »Liebesgrüße aus Hollywood – Die versteckten Botschaften der bewegten Bilder« (Z ljubeznijo iz Hollywooda – Skrita sporočila gibljivih slik), Zürich 2000

Napotek

Uvodna besedila so namenjena spodbujanju razprave in v vednost učiteljem, vprašanja in vaje v nadaljevanju pa so namenjena učenkam in učencem.

Vsebina spremnega gradiva:

1. Definicija propagande
2. Uvod
3. Propaganda v satiri:
“Veliki diktator” (The Great Dictator)
“Pasji dnevi” (Wag the Dog)
4. Propaganda v akcijskem filmu:
“Top Gun”
5. Propaganda v filmu katastrofe:
“Armageddon”
“Dan neodvisnosti” (Independence Day)
6. Propaganda v naših medijih
7. Kratki življenjepis Lise von Hilgers
8. Uporabne spletne povezave in nasveti za dodatno literaturo

1. Definicija propagande

V nadaljevanju sta navedeni dve definiciji propagande:

a. »Politlexikon für junge Leute« (Politični leksikon za mlade):

»Latinska beseda »propagare« pomeni »razširjati« ali »širiti«. Propaganda predstavlja namensko in sistematično širjenje političnih idej, svetovnih nazorov in mnenj. Pri politični propagandi pa gre tudi za manipulacijo mnenj in stališč. Zaradi tega ima pojem propagande jasen negativen prizvok in ga pogosto povezujemo z diktaturami. V Nemčiji je v času vlade nacionalsocialistov delovalo samostojno Ministrstvo za narodno prosveto in propagando, kjer se je izvajala močna propaganda za vojno. Včasih se k propagandi prištevajo tudi predvolilne kampanje, zlasti takrat, kadar se poskuša klevetati in očrniti politične tekmece.«

Vir: http://www.politik-lexikon.at/propaganda/, preveri tudi: http://sl.wikipedia.org/wiki/Propaganda

b. »Das Politiklexikon« (Politični leksikon):

»(lat.) Propaganda označuje pisno, ustno ali kakšno drugačno, danes tudi elektronsko (spletno) širjenje (političnih, verskih ipd.) prepričanj, pogosto v povezavi z drugimi osebnimi načini prepričevanja. Pojem propaganda ima (podobno kot agitacija in indoktrinacija) negativen prizvok in se velikokrat povezuje s politično manipulacijo avtoritarnih in totalitarnih režimov (npr. z nacionalsocialističnim Josephom Goebbelsom, »ministrom za narodno prosveto in propagando Tretjega rajha«).«

Vir: Schubert, Klaus in Klein, Martina: Das Politiklexikon. 4. izd. Bonn: Dietz 2006.

2. Uvod

Propagando je kot ciljno usmerjeno in organizirano širitev določenega (političnega in verskega) prepričanja ali ideologije, pogosto veliko težje prepoznati, kot pri običajnem oglaševanju izdelkov. Praviloma stremi propaganda k temu, da kar se da prikrito vpliva na javno mnenje ali z njim manipulira. Informacije se na subtilen način prikazuje izkrivljeno, hkrati pa se izrablja nejasna meja med informacijo in ideologijo.

S propagando, oziroma z namernim izkrivljanjem resničnosti, smo kot uporabniki (igranih in dokumentarnih) filmov, tiskanih medijev in svetovnega spleta, pod določenimi pogoji soočeni tudi tam, kjer se želimo zgolj zabavati ali biti objektivno obveščeni.

Tako se lahko denimo že samo z vrstnim redom ali dolžino prispevkov v poročilih »objektivnim« informacijam pripiše subjektivna teža. Tudi postavitev scene se lahko uporabi prav z namenom, da bi pri prejemnikih vzbudili določeno mnenje (npr. ustvarjanje priljubljenosti ali naklonjenosti, ko se politiki na predvolilnih plakatih predstavljajo v družbi otrok ali se med intervjujem v ozadju predvajajo slikovni vložki z družinskimi fotografijami). Propaganda torej vedno meri na določena čustva uporabnikov. Predvsem dobro pa ji to uspeva s pomočjo podob, ki ustvarjajo določena razpoloženja, zlasti takrat, ko se to odvija podzavestno (npr. z določeno osvetlitvijo, položajem kamere, spremljajočo glasbo itd.).

V tem učnem gradivu bomo posvetili pozornost enemu najbolj prisotnih in najvplivnejših pojavov sodobne industrije zabave – ameriškemu igranemu filmu.

Preučevali bomo zlasti značilnosti posameznih filmskih zvrsti ter ideologije, stališča in svetovne nazore, ki v teh filmih prihajajo do izraza.

Pri tem se bomo manj ozirali na določene posebne vidike filma, saj bi naj izbrani filmski prizori v prvi vrsti služili kot zgled pojavnih oblik propagande. Tako dosežena ponazoritev propagandnih metod omogoča prejemnikom prepoznati in sprevideti podobne vzorce tudi v drugih filmih oz. medijih.

Na osnovi kulturnih študij (glej tudi »filmABC-Einführungshelf« (PDF) (Vse o filmu – uvodno gradivo), se v tem kontekstu zdi primerno upoštevati tudi čas, v katerem so predstavljeni filmi nastali.

V gradivu bomo kot ponazoritvene primere obravnavali naslednje filme:

– »Veliki diktator (The Great Dictator)« (1940, satira),
– »Pasji dnevi (Wag the Dog)« (1997, satira),
– »Top Gun« (1986, akcijski film),
– »Armageddon« (1998, film katastrofe),
– »Dan neodvisnosti (Independence Day)« (1996, film katastrofe).

Nadaljevanje na: http://zofijini.net/propaganda-v-ameriskem-igranem-filmu/

Lisa von Hilgers

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s