Herbalifu pretijo preiskave

Politiki v ZDA zahtevajo preiskavo, ali je distributer vitaminskih pripravkov piramidna igra. Finančniki pa pobirajo stave

Kje je meja med zakonitim mrežnim marketingom in nezakonito piramidno igro? Bolj konkretno, bi morali prepovedati Herbalife, ki svoje dietične napitke in vitaminske dodatke prodaja prek mreže distributerjev, ki ne iščejo samo kupcev, pač pa tudi nove distributerje? To je vprašanje, ki ga od začetka tega leta preučuje kanadski urad za varstvo konkurence. Preiskavo je začel zaradi pritožb kanadskih potrošnikov, da naj bi bil Herbalife piramidna organizacija, ki svoje distributerje privablja z lažnimi obljubami o bajnih zaslužkih.

Izvedensko mnenje na spletu

Herbalife, ki je nastal leta 1980 v Los Angelesu, danes pa ima uradni sedež na Kajmanskih otokih, sicer kotira na newyorški borzi od decembra 2004. Vedno je odločno zanikal, da bi bil piramidna igra. Izvedensko mnenje v prid tej tezi ima objavljeno na svoji spletni strani. Napisala ga je Anne T. Coughlan, profesorica marketinga na ugledni univerzi Nortwestern. Tako naj bi bil Herbalife povsem legitimen, ker svoje distributerje plačuje vezano na prodajno uspešnost, ker lahko njegov distributer postaneš ceneje kot pri konkurenci, ker odkupuje nepro­dano blago distributerjev, ki bi želeli zapustiti Herbalife, in ker njegove iz­delke kupujejo tudi ljudje, ki sami niso distributerji.

Zakaj bi podjetje za mrežni mar­keting moralo na svoji spletni strani zagotavljati, da ni nepoštena pirami­dna igra? Ni to nekaj takega, kot če bi hotel oglaševal, da v prvem nadstropju nima bordela? Da je Herbalife v svoji komunikaciji postal tako defenziven, je odgovoren newyorški finančnik Bill Ackman. Decembra 2012 je začel javno kampanjo, da je Herbalife neza­konita piramidna igra in da bodo obla­sti slej ko prej podjetje zaprle. Sam pa je v obliki finančnih naložb sklenil stave, da bo cena delnic omenjene­ga podjetja zgrmela v nižine. To se ni zgodilo, pač pa se je tečaj lani celo po­večal za 140 odstotkov. Ne zato, ker bi finančniki tako zelo zaupali Herbali­fu, le tako zelo sovražijo Ackmana. Ko kupujejo delnice in obveznice Herba­lifa, jim dvigujejo ceno, s tem pa Ack manu povzročajo izgube. Med njimi sta legendarna vlagatelja Carl Icahn in George Soros.

Marca novi dokazi

Toda Ackman še ni odnehal in je v začetku leta svojo stavo proti Herba­lifu okrepil. Njegova izpostavljenost do podjetja je konec januarja znaša­la 1,16 milijarde ameriških dolarjev. In to kljub temu, da mu je samo v lan­skem letu prinesla 49-odstotno knjigo­vodsko izgubo. Tudi v javni polemiki ni odnehal. Včeraj je njegov investi­cijski sklad Pershing Square najavil, da bo 11. marca razkril nove dokaze o kriminalnosti Herbalifa, tokrat na Ki­tajskem. »To podjetje posluje v kršitvi kitajskih zakonov. Poročilo bo razkrilo, da Herbalife na Kitajskem posluje zelo podobno kot drugod po svetu – kot pi­ramidna shema;« so zapisali v sporočilu za javnost. In delnica družbe je v prvih nekaj urah trgovanja na newyorški borzi izgubila 0,57 odstotka vrednosti.

Kot kaže, pa so se zganile tudi ame­riške oblasti – če je Herbalife pirami­dna igra, morata proti njemu ukrepati regulator finančnih trgov (podjetje pač kotira na borzi) in tržna inšpekci­ja. Doslej primera nista želeli komen­tirati v javnosti. So se pa zato zganili ameriški politiki. V januarju je uradno preiskavo zahteval Edward Markey, demokratski senator iz Massachusett­sa. Iniciativo proti Herbalifu je začela tudi Linda Sanchez, demokratska kongresnica iz Kalifornije.

Donacije podpornikom

Kampanji proti Herbalifu se je doslej priključilo vsega skupaj sedemnajst nevladnih organizacij, ki se zavzemajo za pravice Latinskoameričanov ali za pravice potrošnikov. Zato je bilo toliko bolj osupljivo, ko je minuli teden v tej sagi sledil preobrat. Sedem latinskoa­meriških organizacij se je tokrat po­stavilo v bran Herbalifu. Poslale so javno pismo, naslovljeno na ameriški kongres. A kot kaže, bo učinek prav nasproten od želenega. Visokonakla­dni časnik New York Post je namreč ta teden razkril, da je večina podpi­snikov tega izraza podpore Herbalifu prej od njega prejela precejšnjo denar­no donacijo.

Večina latinskoameriških orga­nizacij pa Herbalifu očita, da svoje distributerje išče predvsem med manj­šinami in drugimi ranljivimi sku­pinami. “Podjetje pogosto privablja potencialne distributerje z zgodbami o velikih zaslužkih, ki omogočijo luksu­zne avtomobile in velike hiše in brez­skrbno življenje. V resnici več kot dve tretjini distributerjev lani ni zaslužilo sploh nobenega denarja,” je dejal Brent Wilkes, vodja Lige združenih latin­skoameriških državljanov (League of United Latin American Citizens).

Objavljeno v Večeru, v soboto, 1.3.2014

Jure Stojan

Vir: http://www.vecer.com/clanekgos2014030106007351

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s