Beremo slogane, ki utripajo na elektronskih zaslonih

Iz prispevka novinarke Nine Meh ob dnevu knjige, objavljenega na MMCju:

Ne beremo le knjig, ampak tudi oglase

Čas 21. stoletja je z razvojem medijskih tehnologij bralno kulturo popolnoma prevetril. Vse manj beremo dolga in kompleksna besedila, ki se poglobijo v eno temo in zahtevajo veliko časa in premišljevanja. Z medmrežjem, novimi družabnimi omrežji in kratkimi oglaševalskimi in novinarskimi slogani, ki nas vsepovsod naslavljajo, smo se naučili hitrega branja, ki ga velikokrat spremlja površna percepcija informacij. Za sodobnega bralca mnogokrat velja pravilo: čim več kratkih, hitrih in različnih informacij. Pri tem se postavlja vprašanje ali smo bralci še zmožni zahtevnega, dolgega in poglobljenega branja? Primož Suhodolčan je odločen: “Zagotovo! Knjiga bo nekoč verjetno res spremenila agregatno stanje in pojavno obliko, vendar bo zgodba še vedno najpomembnejša. Če bo zgodba dobra in bo pritegnila, jo bodo tudi po novem brali, skenirali in si jo shranili na možganski trdi disk. Ali bo imela knjiga 1000 strani ali nekaj megabajtov, bo torej popolnoma vseeno.”

Ne moremo reči, da beremo manj, saj nas besede vendarle na vsakem koraku spremljajo. Beremo drugače kot včasih in beremo različne stvari. Beremo tudi ‘take-away’ slogane, ki utripajo v kotu računalniških zaslonov. Tisti, ki uporabljate družabna omrežja, lahko naredite preizkus in preštejete, koliko kratkih novic v enem dnevu preberete na Facebooku? Dodajmo še podnaslove v filmih, SMS-sporočila, elektronsko pošto, časopisne novice, kuharske recepte, novice na šolskem avtobusu in šolsko/študijsko ali službeno branje. Četudi se sliši smešno, vsakodnevno beremo veliko. Spremenila sta se le vsebina in način branja. Pri tem nova spletna orodja niso dobra ali slaba sama po sebi. Pomemben je način, kako jih uporabljamo.

ADHD-generacija

Velikokrat slišimo, da pri sodobnem trendu branja najbolj trpi koncentracija. Če imamo opravka z daljšim in zahtevnim besedilom, včasih postanemo neučakani. Ne znamo potrpeti, saj ritem življenja zahteva takojšnjo zadovoljitev potrebe po informaciji. Obnašamo se podobno kot neugnan potrošnik, ki mora nujno in takoj kupiti izdelek. Živimo hitro in beremo hitro.

Raziskave pri otrocih odkrivajo vse več hiperaktivnosti, motenj pozornosti. V tujini današnjo generacijo mladih velikokrat poimenujejo kar ADHD (ang. attention-deficit/hyperactivity disorder) generacija, ujeta v spletnem življenju. Steven Poole, novinar časopisa Guardian opozarja na zanko, v katero se lahko zapletemo pri debatiranju o t. i. globokem branju, ki zahteva veliko pozornosti. “Morda v naši kulturi ne gre za manko pozornosti, temveč imamo ‘obilico’ pozornosti, ki pa je osredotočena na stvari, ki same privlačijo pozornost, ‘ piše. Poole ugotavlja še, da se zadnje čase razvijajo celo mobilne aplikacije za hitro branje, kot je npr. Spritz, ki pa žal ‘ne bodo pomagale, saj ugotovitve pravijo, da hitreje, kot preberemo informacijo, manj je ohranimo.”

Seks se še vedno prodaja

Pri slovenskih bralcih trenutno duhove burita tudi spolnost. Bralci namreč pogosto segajo po erotični literaturi. Tako je Zgodovina pornografije, prvoosebna pripovedna zgodba Gorana Tribusona, ena bolj popularnih in prodajanih knjig ta hip. Prednost pri slovenskih bralcih ji gotovo daje nostalgija po skupnih jugoslovanskih časih, prav tako pa bralce vznemiri že sam naslov. Še vedno torej drži geslo, da se seks prodaja. V ozadju tega navdušenja nam Robert Rowland Smith, avtor knjige Filozofija vsakdanjega življenja ponuja zanimiv odgovor: “Obljubo o branju o seksu naše nezavedno razume kot dejstvo, da bo seks tudi dobilo.” Oglaševalci to potrošnikovo hibo spretno izrabljajo za povečevanje potrošnje.

Prispevek v celoti na: http://www.rtvslo.si/kultura/novice/beremo-slogane-ki-utripajo-na-elektronskih-zaslonih/335211

Nina Meh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s