Kaotično stanje pri varstvu slovenskih potrošnikov

Šele po treh letih, na primer, v slovenski pravni red vnašamo direktivo o prodaji na daljavo

Potrošnik je preko spleta kupil rabljen notesnik, v odstopnem roku ga je želel vrniti, za uporabnino v času, ko ga je imel, pa mu je želel prodajalec zaračunati skoraj dvakratni znesek cene, po kateri je izdelek kupil. To je le eden izmed številnih “malih” sporov, s katerimi so se ukvarjali na Sodišču evropskih skupnosti in ki so bili 2011 razlog za izoblikovanje evropske direktive o prodaji na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov. Naša država to direktivo nerazumno, po neverjetno dolgem času v svojo zakonodajo vnaša šele zdaj, so se s predsednico Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS) Bredo Kutin strinjali člani državnega odbora za gospodarstvo. A že z novim zadržkom. Predsednica odbora Alenka Pavlič je namreč opozorila, da izjave predstavnikov vlade niso zavezujoče – zaradi “kaotične situacije” v notranji politiki.

Vsak na sodišče sam

Pokazatelje, kako zelo kaotične so razmere na področju varstva potrošnikov, pa je nizala Kutinova. Denimo, še vedno nimamo zakona o izvensodnem reševanju sporov, kot tudi ne instituta kolektivne tožbe. “Na sodišče je treba za vsak posamezni primer,” je spomnila na odmevno izkušnjo modrega zavarovanja, ko je bilo vprašljivih 40 tisoč pogodb, “samo” 180 ljudi pa se je odločilo za sodišče in vložilo tožbo.

Revija ZPS z naslovom VIP je ostala brez vladne finančne podpore, četudi ji mnogi, med njimi poslanec Mirko Brulc (SD), pripisujejo najširši izobraževalni pomen. “VIP bi moral biti brezplačnik za vsako gospodinjstvo,” je celo predlagal Brulc, češ da je pritisk na potrošnike katastrofalen. Ob tem je jasno, da take revije ne sme sponzorirati ali kako drugače podpirati gospodarstvo – utegnilo bi biti celo protizakonito. Revija je še med bralci, a njeno izhajanje omogoča le sedem tisoč naročnikov; po besedah Kutinove ni prav, da bi na njihovih plečih ozaveščali vso javnost. Tudi vsa testiranja izdelkov so rezultat lastnega znanja strokovnjakov ZPS in potekajo na nacionalni ravni, kot taka pa bi morala biti v javnem interesu. Vse, ki predlagajo večjo vključenost interesnih skupin, pa Kutinova spomni, da je Slovenija ena redkih držav, ki sploh nima posvetovalnega organa za področje varstva potrošnikov. “Svet za varstvo potrošnikov bi morala sestavljati različna združenja in potrošniške organizacije,” je ZPS opozarjala že ob ukinjanju Urada za varstvo potrošnikov. Da ga pogrešajo, je priznala tudi Tanja Šulin Drnovšek, ki preko Zveze potrošniških organizacij povezuje regionalne potrošniške pisarne. In pripomnila, da naj bo zakon, ne glede na vsebino, pisan tako, da ga bodo potrošniki lahko brali sami, brez strokovne pravne pomoči. “Stanje, kakršno je na področju varovanja potrošnikov zdaj, je posledica tega, da se o tej problematiki sploh ne pogovarjamo,” je prepričana Kutinova, četudi bi lahko bili ukrepi za varstvo potrošnikov po njenem dolgoletnem poznava­nju tega področja ključni del ukrepov za izhod iz krize.

Veliko denarja, malo kakovosti

“V Sloveniji so potrošniki zelo neo­sveščeni, ljudje z veliko kupno močjo kupuje neverjetno nekvalitetne izdel­ke. To je posebna potrošniška kultu­ra, ki je v Sloveniji povsem nerazvita. Prideš domov k ljudem, ki imajo veliko denarja, pa tako nekvalitetne izdelke! V okviru te kulture tudi ne kupujejo slovenskih blagovnih znamk, ki imajo določeno kvaliteto. In ravno preko te­stiranj in priporočil Zveze potrošnikov bi lahko slovenske blagovne znamke dobile domicil v svoji sferi izdelkov, kjer bi lahko pokazale svojo nepokvar­jenost. Tako pa slovenski davkoplače­valci oziroma potrošniki nasedajo vsem trikom trženja, vsem barvam, vsem embalažam. Zato verjamem, da je nevladna institucija Zveze potrošni­kov nujno potrebna,” je dejal poslanec, sicer podjetnik Franc Breznik (SDS).

Mateja Grošelj

Objavljeno v Večeru, v četrtek, 8.5.2014

Vir: http://nov.vecer.com/clanek.aspx?id=201405086026306

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s