Ljudje, ki so nas naučili trošiti

The Men Who Made Us Spend (2014)

Zakaj kupujemo kar kupujemo? BBCjev novinar Jacques Peretti v tridelni BBCjevi dokumentarni seriji »The Men Who Made Us Spend« (2014) razkriva skrivnosti našega vseprisotnega potrošniškega načina življenja. Preiskuje potrošništvo in ljudi, ki oblikujejo naše želje in apetite. Sprašuje se, kaj je tisto, kar nas dela odvisne od trošenja in se tekom raziskovanja pogovarja z ljudmi, ki stojijo za nekaterimi najbolje prodajanimi izdelki in prodajnimi strategijami.

1. del

V prvem delu serije Jacques razkriva pomen življenjske dobe izdelka. Na osnovi razvpitega zgodovinskega primera žarniškega kartela »Phoebus« razkriva, kako so izdelki še vedno načrtno narejeni tako, da se pokvarijo, ali da se jih ne da popraviti. Pokaže kako podjetja, kot sta IKEA in Apple, modo in človeške aspiracije izkoriščajo, da smo nenehno »pod pritiskom« menjavati izdelke in kako lahko posledično celo novi izdelki končajo v reciklirnici.

Uvodoma spoznamo zgodovinski proces, ki je vodil transformacijo našega odnosa do trošenja. Namesto, da novi izdelek kupimo šele, ko se stari pokvari, smo se naučili, da si novega zaželimo iz razlogov, ki jih diktira moda, s tem pa se v nas prebudi apetit, ki ga nikoli ni mogoče povsem potešiti. V ZDA Peretti obišče center za recikliranje, v katerem pa ne reciklirajo rabljenih temveč povsem nove, visoko tehnološke izdelke. Obišče tudi nekaj podjetij, ki potrošnike spodbujajo, da so nezadovoljni s tem kar imajo in spodbujajo nakupovanje, kot del vedno hitrejšega cikla nadgradenj. Enega od predstavnikov trgovskega podjetja IKEA izzove, da mu pove, zakaj navkljub zavezi podjetja k trajnostnemu delovanju, še vedno spodbujajo nenehno menjavanje in nakupovanje novih izdelkov. Podobno nam tudi pogovor z enim od bivših vidnih Applovih sodelavcev razkriva, kako usmerjenost podjetja na modo, recimo s ponudbo iPhonov v različnih barvah, spodbuja potrošnike k nakupu, tudi ko se proces inoviranja enkrat upočasni ali celo ustavi.

Več o tem tudi na:
Zamolčana zgodba o načrtnem zastaranju
http://zofijini.net/ekologija_zastaranje/

2. del

V drugem delu Jacques pokaže kako močan vpliv ima na nas strah – in kako to dejstvo izkoriščajo prodajalci. Pogovarja se z ljudmi, ki nam na osnovi naših skrbi in bojazni – ter želja, da bi se teh bojazni znebili -, prodajajo cigarete, avtomobile, milo in celo vodo. To znanje so ti posamezniki (antropologi, psihologi, sociologi…) spremenili v “umetnost” in s pomočjo naših strahov in negotovosti pomagajo proizvajalcem služiti milijarde.

Med obiskom nevro-znanstvenega laboratorija socialni psiholog razloži, kako so naši možgani veliko bolj odzivni na negativne kot pozitivne spodbude. Spoznamo razvpitega francoskega antropologa Clotairea Rapaillea, ki v pogovoru razloži, kako nas občutek strahu motivira na načine, ki jih mnogi med nami ne razumemo – in kako so ta spoznanja pomagala podjetjem, da nam prodajajo vse od terencev do cigaret. Na Beverley Hillsu spoznamo multi-milijonarja Rohana Oza, ki je s povezavami z estradniki pomagal pijačo VitaminWater izstreliti v “ozvezdje” brezalkoholnih pijač, kljub dejstvu, da so zdravstvene trditve izdelka postavljene pod vprašaj. V Las Vegasu se vsako leto na posebni konferenci srečujejo zdravniki in poslovneži, ki obljubljajo, da lahko ublažijo eno naših najbolj zakoreninjenih bojazni – strah pred staranjem in smrtjo. Jacques Peretti jih izzove, da trditve, ki so v jedru te dobičkonosne industrije, utemeljijo.

3. del

V tretjem delu Jacques razkriva, kako so lekcije, ki so jih prodajalci pridobili pri prodaji otrokom, uporabili, da so iz nas ustvarili potrošnike, ki se obnašajo kot otroci.

Od vzpona TV programov zasnovanih na posameznih izdelkih v 1980ih, do ljudi, ki oblikujejo avtomobile tako, da ugajajo otrokom in sodobno oblikovanih video igric, ki obsedajo predvsem in vse pogosteje predvsem odrasle, se Jacques sprašuje, kako je bilo trošenje postopoma spremenjeno v igro –, ki je ne moremo nehati igrati. Rezultat je kompulzivno obnašanje, ki ga omogoča koncept kredita in vse lažja dostopnost spletnih prodaj (vedno smo samo en klik oddaljeni od nakupa). S tovrstnim poveličevanjem nakupovanja nismo samo bolj nagnjeni k trošenju, ampak je tudi sam nakup lažji kot kdajkoli v zgodovini.

Več o tem na:
Komercializacija otroštva
http://zofijini.net/koticek_komercializiacija/

Povzeto po: http://www.open.edu/openlearn/whats-on/tv/ou-on-the-bbc-the-men-who-made-us-spend

Več na: http://www.bbc.co.uk/programmes/p01zxm9b

Napotilo:
The Men Who Made Us Spend (2014)
http://zofijinitv.wordpress.com/2014/07/18/the-men-who-made-us-spend-2014/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s