Ljudje, ki so nas naredili vitke (2013)

Jacques Peretti raziskuje povezave med debelostjo in hujšanjem ter sooča nekaj izmed ljudi, ki so zaradi naše želje po vitkosti obogateli.

Prvi del

Posel hujšanja zaradi naraščajoče stopnje debelosti cveti. V BBCjevi štiridelni seriji »The Men Who Made Us Thin« (2013) Jacques Peretti raziskuje povezave med debelostjo in hujšanjem ter sooča nekaj izmed ljudi, ki so zaradi naše želje po vitkosti obogateli.

Jacques raziskuje znanstvene razloge, zakaj toliko diet dolgoročno ne deluje in zakaj se – kljub neuspehu – k njim vedno znova vračamo. Govori tudi z nekdanjim direktorjem podjetja »Weight Watchers« in spozna druge vodilne ljudi v industriji, vključno z milijarderjem podjetja »Slimfast«, Dannyjem Abrahamsom ter Pierrejem Dukanom, ki je iznašel »Dukanovo dieto«.

Drugi del

V drugem delu Jacques Peretti prikaže zgodbo industrije fitnesa in raziskuje povezave med razgibavanjem in hujšanjem. Med drugim govori z nekdanjim globalnim direktorjem za zdravje pri podjetju »PepsiCo« in se sprašuje, zakaj prehrambena industrija vlaga toliko denarja v oglaševanje razgibavanja. Peretti razišče tudi nekaj farmacevtskih rešitev, ki so na voljo za hujšanje ter predstavi zgodbo »dirke« v iskanju varne in učinkovite tablete za vitkost.

Tretji del

Jacques Peretti nadaljuje z raziskovanjem industrije hujšanja in odkrije, kako je opredelitev debelosti kot epidemije Svetovne zdravstvene organizacije (WHO), industriji priskrbela na milijone novih strank. Raziskuje tudi napredek bariatrične kirurgije (operacije želodca) in se sprašuje, kako daleč se bodo ti trendi razvijali.

Četrti del

V zadnjem delu serije se Jacques Peretti sprašuje, zakaj svetovna populacija postaja vedno debelejša kljub dejstvu, da za hujšanje vsako leto porabimo milijarde. Odpotuje v ZDA, kjer raziskuje vzporednice med prehrambeno in tobačno industrijo ter spozna aktiviste, ki se borijo za uvedbo davka na hrano z veliko vsebnosti maščobe in sladkorja ter se pri tem soočajo z močnim odporom industrije.

»The Men Who Made Us Thin« je del (trenutno) trilogije serij, ki jih je novinar Jacques Peretti pripravil za BBC. Predhodni dokumentarni seriji iz leta 2012 »The Men Who Made Us Fat« (Ljudje, ki so nas poredili) je letos sledila še serija posvečena potrošništvu, z naslovom »The Men Who Made Us Spend« (Ljudje, ki so nas naučili trošiti).

V prvem od štirih delov serije o obsedenosti s hujšanjem je Peretti raziskoval industrijo, ki stoji za tem procesom – od nadomestkov za hrano do knjig s hitro delujočimi dietami. Splošno sporočilo je, da diete dolgoročno ne delujejo.

Na eni strani imamo industrijo, ki služi ogromne količine denarja s tem, da nas dela debele in nezdrave, na drugi strani pa imamo podobne industrije, ki služijo ogromne količine denarja s tem, da se pretvarjajo, da nam pomagajo pri hujšanju. Vladne politike priročno podpirajo obe strani.

Dan, ko je polovica Američanov postala predebela

V 40. letih 20. stoletja je bil Louis Dublin glavni statistik pri največjem zavarovalniškem podjetju v ZDA, »Metropolitan Life«. Med analiziranjem ogromnih količin podatkov za ugotavljanje zavarovalniških premij svojih strank je sčasoma prišel do šokantnega spoznanja: debelost je neposredno povezana s tveganjem za prezgodnjo smrt. Ko je svoj koncept »idealne« teže za 25-letnike uporabil na preostanku populacije, je ugotovil, da ima približno 50% populacije ZDA prekomerno težo. Zdravstvo in vlada ZDA sta prevzela Dublinovo »štafetno palico« in jo navdušeno vzela za svojo – kljub pomanjkanju dodatnih znanstvenih dokazov.

Rojstvo industrije hujšanja

Serija »Ljudje, ki so nas naredili vitke« je polna tovrstnih pikrih kratkih anekdot, čeprav so lahko za tiste z resnim zanimanjem za prehrano iz znanstvenega stališča, precej utrujajoče. Peretti poveže Dublinovo statistiko s prehrambeno industrijo v letu 2013, obdobju ko »želimo biti vsi vitki«, vendar ima 35% odraslih, starejših od 20 let, prekomerno težo, 11% pa jih je čezmerno debelih. Peretti izpostavlja kolekcijo »New Look« Christiana Diorja, ki za popolno postavo zahteva pas z obsegom 43 centimetrov in s tem odpre vrata izdelkom kot so »Metrecal«, ki ponujajo vabljivo možnost popolne postave, kot jo opredeljujeta modna industrija in oglaševanje. Kot vedno v teh primerih, to ustvarja možnost za velike dobičke s prodajanjem lažnih rešitev za težave, ki jih ustvarjamo sami.

Posel stradanja

Precej jasno je, da je bil eden izmed ciljev Perettija razbiti predstave gledalcev, da diete in industrija hujšanja temeljijo na »znanosti«. Na primer, v prvem delu profesor Jules Hirsch z Univerze Rockefeller razloži, kako postanejo možgani debele osebe »panični«, ko telo izgublja težo: »Ljudem, ki so hujšali, se je zdelo nemogoče obdržati nižjo težo, saj se takrat v človeku vklopi psihologija stradanja. Zaradi tega iščejo načine, kako se čim prej spet vrniti v prejšnje stanje.« To je ena ključnih razlag, zakaj večina diet ne deluje in zakaj je industrija hujšanja tako uspešna: diete so morda uspešne za kratek čas, toda teža se sčasoma vrne – in ljudje se vedno znova vračajo k dietam.

Na tekaški stezi do bogastva

V drugem delu spoznamo vojaškega učitelja fitnesa, ki spodbuja fitnes kolesarje, da 5 ur na teden »intenzivno telovadijo«, če želijo imeti čudovita telesa. »Ali je telovadba učinkovit način hujšanja?« je Peretti vprašal profesorja Terryja Wilkina z medicinske šole v Plymouthu. »Mislim, da ne,« je suhoparno odgovoril profesor Wilkin. »Sposobnost, da uporabljamo telovadbo za »kurjenje« kalorij, je zelo omejena… Nobena žival se ne bi zaradi preživetvenih razlogov po nepotrebnem fizično razdajala.« Ta preprosta skrivnost, zakopana pod morjem reklam, ki spodbujajo nečimrnost, dela čudeže za industrijo fitnesa.

Povzeto po: http://www.anhinternational.org/news/anh-tv-review-men-who-made-us-thin-uk-bbc2 in http://www.bbc.co.uk/programmes/b038913v

Prevedla: Nina Dvoršak

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s