Sašo Sedlaček, multimedijski umetnik

… ki z roboti žicarji in kadečimi računalniki opozarja na problematiko potrošništva ter nepremišljenega ravnanja z odpadki in smetmi

Sašo Sedlaček se ukvarja z družbenimi fenomeni, ki so del našega vsakdanjika. Njegova pozornost je še posebej posvečena tistim temam, ki jih običajno potisnemo vstran, saj predstavljajo »nečisto« plat sicer bleščeče stvarnosti. Ključni besedi njegovega opusa sta gotovo revščina in odpadki. Prav ti temi sta po Sedlačkovem prepričanju ključnega pomena za našo prihodnost. V seriji projektov nastalih v zadnjih 10. letih, pokaže različne inovativne in alternativne oblike delovanja (še posebej je izpostavljena praksa recikliranja) in opozarja na odgovornost pri poseganju v okolje in pri odločanju glede družbenih vprašanj.

Sašo Sedlaček se v svojih delih intenzivno ukvarja s problemom potrošništva in oglaševanja. Nekaj izbranih tovrstnih del iz njegovega opusa:

The Big Switch Off, 2011

Projekt je povezan z vprašanjem, kaj je odpadek in kaj je smet. Nekaj za kar mislimo, da je varen odpadek, ki smo ga dali v reciklažo, bo šele v tretjem svetu, kjer bo po vsej verjetnosti končalo, postalo prava smet. Luka Omladič v “Eseju o smeteh, Wiki smetarstvo” v Dnevnikovem Objektivu pravi, da so smeti stvari, ki nas motijo, tiste, ki ne bi smele biti tam. Kot tujek izstopajo iz okolice in zoprno opozarjajo, da jih je nekdo odvrgel in da bodo še dolgo tam. Ampak vse smeti niso odpadki, pravi Omladič, vsaj ne v smislu, da bi nas prav močno motile. In odpadni televizorji nas pač ne motijo. V resnici so prav migracije odpadkov največje skrito onesnaženje, in to največkrat daleč od razvitih držav, kjer so odpadki proizvedeni. Šele tam postanejo smeti. Tam njihova značilnost znova postane neprijetna in izstopa iz okolice. Sedlaček razmerje med odpadkom in smetjo napravi vidno.

Več na: http://sasosedlacek.com/the-big-switch-off/

The Ex, 2010

Naši računalniki v deželah tretjega sveta: strast za novimi tehnologijami in napredkom ima dobro skrito temno stran.

»Ali imajo tudi dlake, umazanija, iztrebki, vse te ‘nečastne in ničvredne’ stvari svojo idejo? Kaj storiti z vsemi temi ne-lepimi in odpadnimi stvarmi – smetmi? Kako bi jih le mogli obravnavati enako? To je Sokratovo brezno, pravzaprav jama s smetmi, od katere odvrača pogled in bi jo najraje pustil pri miru tam, kjer je. A ne gre, ga opomni Parmenid. Modrost se v nekem smislu prične prav pri teh preostankih, Sokrat bo filozofsko dozorel, ko bo zmogel misliti smeti.« (Luka Omladič)

»Zelo jasno je, kaj zanima umetniška dela Saša Sedlačka. Reciklaža. Uporaba zavrženega. Izboljšanje sveta in opozorilo, da na Zahodu živeči nismo edini, ki tlačimo ta planet. Njegovi projekti nihajo med lokalno in globalno problematiko odpadkov. Umetnika zanimajo aktualne teme, ki sodijo v kategorijo tisočletnega prizadevanja za izboljšanje življenja človeka. Te problematike se na srečo ne lotevajo naivno, pobožnjakarsko ali moralizatorsko, temveč s humorjem in ponudbo. Njegove domislice so duhovite, kreativne in predvsem uporabne. Kako da v Ribnici še ne proizvajajo Urbana-avtomata za suho robo? Čisto nič čudno ne bo, če bomo čez nekaj let pohajkovali po BTC – takrat bo morda Ljubljana le še njegov okraj – in se globoko zamislili nad ceno stranišča s samopridelovalno razsvetljavo, kot nam je to Sedlaček pokazal v svojih AcDcWc straniščih.« (Petja Grafenauer)

Več na: http://sasosedlacek.com/the-ex/

No Lego, 2005

Projekt No Lego (2005) je nadaljevanje projekta Just Do It! To je prenosni reciklažni laboratorij v kovčku, namenjen izdelovanju papirnatih zidakov, ki vas seznanja z osnovami recikliranja papirja. Ta izobraževalni pripomoček promovira ekologijo, civilno iniciativo in »naredi sam« ideologijo. V kontrastu s potrošniško mentaliteto vam No Lego ne zagotavlja takojšnjega zadovoljstva, saj sta za izdelavo zidaka potrebna potrpljenje in čas. Prenosni reciklažni laboratorij No Lego je v celoti narejen iz ponovno uporabljene embalaže.

Več na: http://www.gimnazija-poljane.com/S33101/D353/KO+SE+TI+STEMNI+ZARADI+REKLAM in http://sasosedlacek.com/no-lego/

Toilets / Made in India, 2004

Projekt je nastal v sodelovanju z Lado Cerar

Sedlaček se ukvarja z različnimi tipi odpadkov, z deloma Toilets / Made in Indija ter AcDcWc se je dotaknil konkretnih, ne le figurativnih človeških iztrebkov. Pri slednjem si je duhovito sposodil tehnologijo indijskih znanstvenikov »Deenbandhu« ali po naše: »ki pomaga revnim in iz fekalij proizvaja elektriko«. Posvetil se je tudi problematizaciji vesoljskih odpadkov. Kar 38 milijonov objektov kroži okoli Zemlje in tako tudi vsemirje postaja neurejeno odlagališče multinacionalk.

Video na dokumentarno neposreden način prikazuje izdelavo gobelinov na indijskih ulicah. Video delo je kot del širšega projekta eden od enakovrednih delov postavitve; poleg video dela so razstavljeni tudi primerki gobelinov z motivi stranišč.

Več na: http://sasosedlacek.com/toilets-made-in-india/

Kinder Surprise, 2004

Enkratna akcija v BTC, ljubljanskem nakupovalnem središču. Na prometni znak je nastavljena povečana kopija otroškega Kinder jajčka, za katerega je podjetje vrsto let vodilo agresivno reklamno kampanijo. V akciji je Kinder Surprise jajček razstreljen. Bližnji posnetki razstrelitve predmeta. Pred največjim ljubljanskim nakupovalnim središčem, Inter Sparom (City Parkom), se je zgodil absurdni dogodek s čokoladnim jajčokom imenovanim Kinder Surprise. Postavljen pred velikanski neonski napis Inter Spar je nenadoma razstreljen.

Več na: http://sasosedlacek.com/kinder-surprise/

Just do it!, 2003

Tema te javne akcije je problem agresivnega direktnega oglaševanja s tiskanimi propagandnimi materiali, ki jih veliki nakupovalni centri pošiljajo v naše poštne nabiralnike. Ti tiskani materiali so kot nekakšno onesnaženje našega potrošniškega sveta.

Več na: http://sasosedlacek.com/just-do-it/

Umetnik se je konec 90. letih preteklega stoletja, ko je končal študij kiparstva na ljubljanski akademiji, zapletel s tehnologijo. Pa ne samo skozi delo, najprej skozi vsakdan, saj je takrat potekala tehnološka in informacijska revolucija, pravi. “Pojavili so se internet, mobilni telefoni, vzniknila pa so tudi nakupovalna središča, razmahnilo se je potrošništvo,” se spominja Sedlaček. Njegovi okolji motrenja sta tako postali ravno ti družbeni dejstvi. Še posebej tisto, ki je naša življenja začelo zasipati z neobvladljivim številom oglasov, nekaj, česar pred tem v takšnem obsegu niti nismo poznali.

Prvi Sedlačkov projekt Just Do it! je, potem ko je zaradi produkcijske in birokracijske prezahtevnosti opustil idejo o delu Živeti v reklami, kjer bi se naselil v reklamni pano, nastal praktično pred njegovim nabiralnikom. Tam se je v smetnjaku kopičilo tiskano reklamno gradivo, ki ga je umetnik v Galeriji Kapelica transformiral v papirnate zidake. V enem svojih poznejših projektov je z njimi zaprl vrata nakupovalnih središč, kot so City Park, Mercator in trgovina Rutar.

K nakupovalnim središčem in potrošnji se je Sedlaček vrnil tudi v projektu Žicar, ta je nastal v letu 2006, zanj pa prejel tudi nagrado OHO.

Iz odpadnih računalnikov je sestavil robota za socialno ogrožene, ki je beračil v nakupovalnih središčih, tam, kjer ljudje ne smejo. “Začel sem opazovati pojav nakupovalnih središč, kjer je vse več ljudi začelo preživljati svoj prosti čas. A slika ni bila popolna, tam ni bilo ljudi, ki beračijo. Zato sem tja postavil robota. Ljudje so se nanj pozitivno odzvali, drugače kot se sicer na brezdomce,” pojasnjuje koncept projekta Sedlaček.

In ker je načrt za Žicarja objavil na spletu, je ta zaokrožil po svetu. Eden je nastal na Japonskem, kjer beračenja sploh ne poznajo, drugega so izdelali na neki milanski srednji šoli in se je uporabljal tudi v izobraževalne namene, pisali pa so mu tudi s Havajev, kjer so robota želeli izdelati za beračenje na plaži. Svojo materializacijo je robot doživel tudi na Tajvanju in v Luksemburgu.

Več na: http://www.mladina.si/111031/saso-sedlacek-multimedijski-umetnik/ in http://www.siol.net/kultura/oder/2012/04/saso_sedlacek_vizualni_umetnik.aspx
Dokumentarni film o njegovem ustvarjanju: http://ava.rtvslo.si/predvajaj/vadim-fiskin-in-saso-sedlacek-dokumentarna-serija/ava2.69109147/
Daleč od oči, daleč od srca (Pogledi):
http://www.pogledi.si/kritike/dalec-od-oci-dalec-od-srca
e-arhiv: http://www.e-arhiv.org/diva/SasoSedlacek
Osebna stran: http://sasosedlacek.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s