Poplava neumnosti

»[…] Naš svet je postal podoben reklamam, ki se začenjajo z likom karizmatičnega in zaupanje vzbujajočega strokovnjaka (»Vsi resni zobozdravniki na svetu se strinjamo, da je ta zobna pasta čudežna!«), končajo pa z glasom razuma, ki v stotinki sekunde zdrdra opozorilo »o tveganjih in stranskih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom«. Kot bi nam hotele reklame, ki zagotavljajo stoodstotno znanstveno učinkovitost izdelkov, hkrati namigniti, da naj se pred uporabo vendarle raje oglasimo pri ljudeh, ki o teh izdelkih kaj vedo. Prisotnost strokovnjaka je le še PR-manever, s katerim se znamke vzpostavljajo kot kredibilne pred kupci, ki sicer o tem področju ne vedo nič.

Polje, kjer se srečujeta neznanje kupcev in njihovo slepo zaupanje v strokovne nazive, se je za trgovce izkazalo kot izredno dobičkonosno. Hitreje, kot lahko špiker zdrdra zdravniško opozorilo na koncu reklame, so tržišče preplavili pravni in finančni svetovalci, terapevti, coachi in psihiatri s sumljivimi diplomami z drugorazrednih zasebnih univerz in vikend tečajev. Strokovnjak je postal vsak, ki premore dovolj denarja za takšna izobraževanja in dovolj karizme, da vzbudi zaupanje strank. In če so se na začetku pravi strokovnjaki še lahko posmehovali svojim klovnovskim kolegom, je bilo v resnici le vprašanje časa, kdaj jih bodo klovni prerastli in vrgli s prestolov – kdaj bodo Slovenske novice začele diktirati pogoje Delu, kdaj bodo knjigarne Felix začele izpodrivati Mladinsko knjigo, kdaj bodo člani Čukov v programskem svetu RTV in kdaj bo Borut Pahor postal merilo politične kulture vsem ostalim. Ta proces brisanja meja med strokovnjaki in trgovci je postopoma preplavil kulturo, šolstvo in politiko, od naših sanj o strokovni družbi pa smo se dokončno poslovili, ko je ta logika vstopila v novinarstvo. Postalo je namreč nemogoče ločiti med resnimi članki in plačanimi oglasi. Nobenega opozorilnega glasu ni več. S tem, ko so se morali novinarji za preživetje preleviti iz informatorjev v tržnike, je padel še zadnji obrambni zid, ki je družbo ščitil pred poplavo dreka.«

Miha Blažič – N’toko v Mladinini kolumni »Poplava neumnosti«

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s