Zakaj sem pred obupom izbral optimizem

Odlomek pogovora z Noamom Chomskym

C.J. Polychroniou: »Ko ste v študijah lingvistike naredili preboj, je na tem področju prevladoval verbalni behavioristični pristop B.F. Skinnerja, ki je bil široko rabljen na področju trženja in oglaševanja. Vaša kritika Skinnerjevega pristopa ni v tistem času samo strmoglavila prevladujoče paradigme, ampak vzpostavila tudi nov pristop k lingvistiki. Vendar se zdi, da ko gre za oglaševanje in vedenje potrošnikov, behaviorizem v javni sferi še vedno prevladuje. Kakšna je vaša razlaga za ta očiten paradoks?«

Noam Chomsky: »Behavioristične metode (čeprav ne ravno Skinnerjeve) lahko pri oblikovanju in nadzorovanju misli in stališč delujejo razmeroma dobro, zato vsaj na površinski ravni trženja in prepričevalnega potrošništva prevladuje behaviorizem. Potreba po nadzoru mišljenja je vodilna doktrina velike industrije stikov z javnostmi (PR), ki se je razvila v najsvobodnejših državah sveta, kot sta Velika Britanija in ZDA. Motivirana je bila s spoznanjem, da so si ljudje priborili preveč pravic, da bi jih bilo še naprej mogoče nadzirati s silo, zato se je bilo potrebno obrniti na druga sredstva, kar je eden od pionirjev industrije, Edward Bernays, imenoval »oblikovanje privolitve«.

V svoji knjigi Propaganda, temeljnem dokumentu industrije, je Bernays pojasnil, da sta oblikovanje privolitve in »reglementacija« v demokratičnih družbah nujni, da se zagotovi, da bo »inteligentna manjšina« sposobna delovati (seveda v korist vseh) brez vmešavanja nadležne javnosti, ki jo je treba ohranjati pasivno, ubogljivo in odvrnjeno; nebrzdano potrošništvo, ki temelji na »ustvarjanju želje« z različnimi sredstvi, je za to priročno orodje.

Kot je pojasnil njegov sodobnik in liberalni intelektualec Walter Lippmann, vodilni javni intelektualec svojega časa, je treba »nevedne nadležneže« – splošno javnost – postaviti »na svoje mesto«, kot »gledalce«, ne pa kot »udeležence«, medtem ko je treba »odgovorne ljudi« zaščititi pred »nemirom in rjovenjem zbegane črede«. To je bistveno načelo prevladujoče demokratične teorije. Trženje z namenom oblikovanja privolitve  z nadzorom mišljenja, stališč in vedenja je ključni vzvod za doseganje teh ciljev – in (mimogrede) ohranjanja dobičkov.«

C.J. Polychroniou za Truthout

Vir: http://www.truth-out.org/progressivepicks/item/34369-why-i-choose-optimism-over-despair-an-interview-with-noam-chomsky

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s